Digilehdet

Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.

Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta, kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive tmv.

Videoaineistotiedostot tulisi toimitaa Kärkimedialle osoitteen takaa, alle 10 MB videot on mahdollista lähettää myös sähköpostitse.

Aineisto tai tagi toimitetaan Kärkimedian aineisto-osoitteeseen: aineistot.netti@karkimedia.fi

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  1. Mainostajan nimi ja yhteystiedot
  2. Kampanjan nimi
  3. Kampanja-aika
  4. Kampanjassa käytettävät mediat
  5. Mainosmuoto
  6. Mainostajan kampanjasivuille johtava URL-osoite eli aineiston linkkiosoite.

Digilehtikampanjaan on mahdollista lisätä asiakkaan oma klikkiseuranta/klikkiurl, mutta siihen ei ole mahdollista liittää asiakkaan omaa impressioseurantatägiä. Tämä johtuu siitä, että aineistot taustaladataan käyttäjien laitteille jo ennen kuin mainos näytetään käyttäjille, jolloin tästä generoituisi ylimääräisä näyttömääriä.

Huomioitavaa

Kaksi eri julkaisujärjestelmää

Digilehtiä julkaistaan kahdella eri julkaisujärjestelmällä. Järjestelmien tekniset ohjeistukset poikkeavat toisistaan. Osaan on mahdollista laittaa richmedia-aineistoja, ja osaan käy vain still-aineisto. Varmistathan, että aineisto on tehty ohjeiden mukaan.

Mainosanalytiikka mainoksen sisäisestä tapahtumasta

Richmediatoteutuksista on mahdollista saada tarkempaa tietoa mainoksen toiminnallisuuksista.

Mainosanalytiikkaa tallentuu näytöistä, klikeistä sekä mainoksen parissa vietetystä ajasta, ja nämä raportoituvat automaattisesti kaikista mainoksista kampanjaraporteille.

Näiden lisäksi aineiston tekijän on mahdollista toteuttaa javascriptillä mainosaineistoon analytiikan tallennus mistä tahansa mainoksen sisäisestä tapahtumasta. Nämä tapahtumat raportoituvat tällöin raportille yksilöityinä eventteinä. Event-analytiikan tallentaminen vaatii siis sen, että aineistossa on teknisesti toteutettu kyseisen tapahtuman tallennus.

Tarkemmat ohjeet mainosanalytiikalle löydät täältä.

STILL-mainos / kokosivu

Huomioi, että eri digilehdille sovelletaan eri aineisto-ohjeita.

Aamulehti, Etelä-Saimaa, HBL, Helsingin Sanomat, Itä-Savo, Kaleva, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi ja Satakunnan Kansa

 

Aineistosta tarvitaan sekä pysty- että vaakaformaatti.

  • Pystyorientaatio: W1536 x H2008 px (retina)
  • Vaakaorientaatio: W2048 x H1496 px (retina)

Mainosformaatti vain png-kuva tai hyvälaatuinen jpg-kuva. Aineistoon lisätään automaattisesti koko kuva-alueen kokoinen linkkialue.

Ei tag- eikä html5-aineistoja.

Pysty- ja vaakakuvien yhteenlaskettu maksimitiedostokoko on 5 MB. Yhden kuvan maksimitiedostokoko on 3 MB.

Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti Androidin erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde.

 

 

Etelä-Suomen Sanomat, Ilkka, Keskisuomalainen, Pohjalainen, Savon Sanomat, Turun Sanomat, Vasabladet ja Österbottens Tidning

 

Aineistosta tarvitaan sekä pysty- että vaakaformaatti.

  • Pystyorientaatio W768 x H960 px
  • Vaakaorientaatio W960xH768 px

Mainosformaatti vain jpg tai png.

Ei tag- eikä html5-aineistoja.

Kuva + linkitys mainostajan haluamalle sivustolle.

Tiedostokoko max 200 kt.

 

RICHMEDIA-mainos / kokosivu

Mahdollinen vain 12 digilehdessä.

Aamulehti, Etelä-Saimaa, HBL, Helsingin Sanomat, Itä-Savo, Kaleva, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi ja Satakunnan Kansa

 

Tarkat aineisto-ohjeet richmedia-aineistoille löydät täältä.

 

MONISIVUINEN mainos

Mahdollinen vain 12 digilehdessä.

Aamulehti, Etelä-Saimaa, HBL, Helsingin Sanomat, Itä-Savo, Kaleva, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi ja Satakunnan Kansa

 

Monisivuinen mainos muodostuu useammasta mainosnäkymästä, jota voidaan selata eteenpäin joko pyyhkäisemällä pystysuunnassa tai nuolipainikkeista painamalla.

Mainospohja soveltuu erinomaisesti esimerkiksi printtiesitteiden, tarjousliitteiden ja asiakaslehtien käyttämiseen mainoksena.

Jokaiseen mainosnäkymään lisätään painike, josta ohjataan kampanjasivustolle.

Monisivuisesta mainoksesta tallennetaan Richie Ads -mainosanalytiikkaa sivunvaihdoista.

Aineistoista muodostetaan pysty- ja vaakaorientaatiossa toimiva responsiivinen rich media -aineisto.

Aineistovaatimukset:

  • 2 – 16-sivuinen PDF-tiedosto, tallennettuna sivuittain pystyorientaatiossa
  • Linkki kampanjasivustolle

TAI

  • 2 – 16 hyvälaatuista jpg-kuvaa pystyorientaatiossa, kuvakorkeus 2008 px, leveys max. 1536 px
  • Linkki kampanjasivustolle

Tarkat aineisto-ohjeet monisivuiselle mainokselle löydät täältä.

 

VIDEOMAINOS

Mahdollinen vain 12 digilehdessä.

Aamulehti, Etelä-Saimaa, HBL, Helsingin Sanomat, Itä-Savo, Kaleva, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi ja Satakunnan Kansa

Videomainos on kokosivun mainosmuoto, jossa mainostajan video toistetaan autoplayllä käyttäjän saapuessa mainosnäkymään. Käyttäjä voi kytkeä videoon äänet mainoksen oikeassa alakulmassa olevasta ikonista, oletuksena video toistetaan ilman ääniä.
Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa.
Videoplayer sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle, joihin voi sijoittaa mahdolliset kuva- ja tekstielementit.
Taustakuvissa on koko sivun kattava linkkialue, johon kiinnitetään mainostajan toimittama linkki.

 

Aineistovaatimukset

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 1 GB), mahdollisimman iso ja hyvälaatuinen, mielellään 4K tai Full HD
  • Videon taustalle tuleva posterkuva hyvälaatuisena jpg-tiedostona
    • posterkuvan kuvasuhde ja resoluutio on sama kuin videossa
    • posterkuvana kannattaa käyttää stillikuvaa tietystä videon kohdasta
    • posterkuvaa näytetään jos videota ei voida toistaa, esimerkiksi käyttäjän ollessa offline-tilassa
  • Taustakuvat pysty- ja vaakaorientaatiossa hyvälaatuisina jpg-tiedostoina
    • pysty: 1536 x 2008 px
    • vaaka: 2048 x 1496 px
  •  Linkki kampanjasivustolle

 

Tarkemmat ohjeet videomainokselle löydät täältä.

 

NATIIVIMAINOS

Mahdollinen vain 12 digilehdessä.

Aamulehti, Etelä-Saimaa, HBL, Helsingin Sanomat, Itä-Savo, Kaleva, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi ja Satakunnan Kansa

 

Richie Ads -kokosivumainos sopii erinomaisesti natiivimainosratkaisuihin, sillä käyttäjä näkee koko artikkelisisällön suoraan mainosnäkymässä ilman tarvetta klikata erikseen sivustolle lukemaan.

Mainosanalytiikka näyttää myös käyttäjän mainoksen parissa viettämän ajan.

Artikkelia varten tarvitsemme asiakkaalta:

  • Otsikko
  • Artikkelin valmis teksi (pituutta ei rajoitettu)
  • Kuvat mahdollisimman isokokoisina

 

Asiakkaan ei tarvitse taittaa aineistoa, vaan me teemme sen valmiiseen sivupohjaan.

Esimerkin natiivimainoksesta löydät täältä.

 

Aineistojen käännöspalvelu

Muistutamme myös, että viestisi toimivuuden kannalta kannattaa tehdä myös ruotsinkielinen aineisto ruotsinkielisiä digilehtiä varten (HBL, Vasabladet ja Österbottens Tidning).

Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.

Huomioithan, että jos aineisto pitää kääntää, käännettävä aineisto tulee lähettää Kärkimedialle  2-3 päivää normaalia aineistoaikataulua aikaisemmin.