Display

Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.

Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta, kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive tmv.

Myös videoaineistotiedostot tulisi toimittaa Kärkimedialle osoitteen takaa, alle 10 MB videot on mahdollista lähettää myös sähköpostitse.

Aineisto tai tagi toimitetaan Kärkimedian aineisto-osoitteeseen: aineistot.netti@karkimedia.fi

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  1. Mainostajan nimi ja yhteystiedot
  2. Kampanjan nimi
  3. Kampanja-aika
  4. Kampanjassa käytettävät mediat
  5. Mainosmuoto/-muodot
  6. Mainostajan kampanjasivuille johtava URL-osoite eli aineiston linkkiosoite

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja.

Bannerit voidaan toimittaa kuva- (png, gif ja jpg) tai HTML5-muodossa. Emme suosittele Flash-aineistojen käyttöä, sillä ne eivät enää toimi Chrome-selaimilla.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Bannerin sisällä toimiva video on hyväksyttävä. Aineistot voivat olla animoituja ja tehosteäänet ovat sallittuja, jos ne aktivoituvat vasta, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle tai klikkaa mainosta. Erikoisratkaisuista on sovittava aina erikseen. Laajenevissa ratkaisuissa otamme vastaan aineiston vain tagin takaa.

Aineiston lisäksi tarvitsemme URL-osoitteen, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä, koska enkoodaus ei välttämättä toimi oikein, kun mainos ajetaan useamman järjestelmän läpi.

Jotta kampanjasta voidaan kerätä tietoa tehdyistä klikkauksista, varmista että clickTAG on tehty oikein.

Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot).

Mainosten pikselikoot ja kilotavurajat

Huomioithan, että annetut kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa.Kilotavurajoja ei voi kiertää käytämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista esim. mouseover tai klikkaus.

Mainosten pikselikoot

  • Paraati / Videoparaati 980 x 400 px
  • Maksiparaati 980 x 552 px
  • Panorama 980 x 120 px
  • Tuplaboksi 468 x 600 px
  • Jättiboksi 468 x 400 px
  • Boksi 300 x 250 px
  • Pidennetty suurtaulu 160 x 600 px
  • Mobiiliparaati 300 x 300 px
  • Mobile SlideSwipe 300 x 300 px
  • Mobile HalfSwipe 300 x 300 px

Mainosten kilotavurajat

  • 40 kt: panorama, jättibanneri, tuplaboksi, jättiboksi, boksi, pidennetty suurtaulu, mobiiliparaati
  • 80 kt: maksiparaati, paraati

HTML5-aineiston ensilatauksen rajat:

  • Pidennetty suurtaulu 160 x 600 px: 80 kt
  • Boksi 300 x 250 px: 80 kt
  • Jättiboksi 468 x 400 px: 80 kt
  • Panorama 980 x 120 px: 80 kt
  • Paraati 980 x 400 px: 200 kt
  • Mobiiliparaati 300 x 300 px: 80 kt

Kuva-aineistot

Kuva-aineistot voivat olla muotoa jpg, png tai gif.

Verkossa käytetään RGB-värejä (kaikki selaimet eivät osaa lukea CMYK-värejä).

Richmedia-aineistot

Käytössämme olevat Adformin richmediaratkaisut:

  • Paraati+Tapetti
  • Responsiivinen karuselli
  • 3D Box / 3D Kuutio
  • 3D Paraati
  • Mobile 3D Kuutio
  • Mobile SlideSwipe
  • Mobile HalfSwipe

Näiden mainosmuotojen aineisto-ohjeistukset sekä esimerkit löytyvät täältä. Huomoiothan, että tapetti ei ole mahdollinen seuraavilla sivustoilla: aamuposti.fi, iisalmensanomat.fi, keski-uusimaa.fi, lansi-uusimaa.fi, sss.fi ja uusimaa.fi.

Huom! HS.fi:llä poikkeava aineisto-ohjeistus:

  • Tapetti+paraati -ohjeistus löytyy täältä.
  • Responsiivinen paraati (=transformer) löytyy täältä
  • Mobiilin richmediaratkaisut löytyvät täältä

 

HTML5-aineistot

Syksyn 2015 myötä selainten Flash-tuki on selkeästi heikentynyt. Suosittelemme animoitujen/toiminnallisten aineistojen tekemistä HTML5-muotoon.

Huomoitavaa HTML5-aineistoista:

  • Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
  • Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä: 15
  • Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
  • Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Ohjeet HTML5 aineistojen tekoon löytyvät linkkien takaa suomeksi ja englanniksi.

Voit myös tutustua sekä Sanoman että Alma Median antamiin ohjeistuksiin HTML5-aineistoille.

Myös IAB on laatinut yleiset HTML5-ohjeet mainostajalle.

HUOM! Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive.

Responsiivinen paraatikaruselli

Responsiivinen paraatikaruselli on nimensä mukaisesti responsiivinen mainosformaatti, jossa yksi ja sama toteutus on päätelaiteriippumaton eli sama banneri toimii jokaisessa päätelaitteessa ruudun koosta välittämättä.

Medioillamme on käytössä kaksi tapaa toteuttaa kyseinen mainos, HS.fi:ssä mainosta kutsutaan Transformeriksi ja muissa medioissa on käytössä Adformin Carousel Ad. Molemmissa on erilliset aineisto-ohjeet.

HS.fi: Transformer

  • Vain kuva-aineisto mahdollinen (ei videota)
  • 5-10 kuvaa, koko 600×600 px, 65kt / kuva
  • Tiedostomuoto: JPG, PNG
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa
  • Transformerin tarkempi ohjeistus täältä

 

Kaikki muut sivustot: Adformin “Carousel Ad”

  • Banneria varten tarvitaan max. 20 kpl kuvia.
  • Osa kuvista on mahdollista korvata myös videoilla.
  • Bannerimateriaali tulee toimittaa täysin valmiina (eli Adform ei rakenna sitä)
  • Jokaisen kuvapaneelin tai videon voi linkittää erikseen (jos niin halutaan).
  • Adformin formaateilla on aina jonkin (globaali) standardikoko, josta sitä voi lähteä muokkaamaan. Tässä Adformin ohjesivulla oleva formaatin templaten koko on 960×250 ja tästä koosta tekijän tulisi kustomoida se paraatikokoon 980×400. Formaatin sisällä oleva Carousel-elementtiä voi myös muuten muokata haluammallaan tavalla: sen voi asemoida uudelleen, sen kokoa voi muuttaa, jne.
  • Carousel Ad -mainosformaatin tarkka ohjeistus löytyy täältä.

Videoparaati (desktop ja mobile)

Desktop videoparaati

Videoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Videoparaatimainoksen osat:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videoparaatin tekninen ohjeistus

  • Taustakuvan pikselikoko 980 x 400 px
  • Aloitus- ja lopetuskuvan pikselikoko 640 x 360 px
  • Videon pikselikoko 640 x 360 px
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png -muodossa
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC

Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Mobiilivideoparaati

Mobiilivideoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Mobiilivideomainoksen osat:

  • Aloituskuva
  • Video

Mobiilivideoparaatin tekninen ohjeistus

  • Taustakuva 300 x 300 pikseliä, max 40 kt
  • Kuvien tulee olla jpeg-, gif- tai png-muodossa
  • Videon muoto: MP4, maks. 3 Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC

Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Huom! Helsingin Sanomien mobiiliivideoparaatin aineisto-ohjeistus löytyy täältä.

Videoaineistoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan YouTube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Digietusivu (muut kuin HS.fi)

Digietusivun aineiston lähtökohtana on printti-ilmoituksen aineisto (joko kokosivu tai ¼-sivu pystyformaatti). Samasta printin aineistosta tehdään aineisto desktopille ja mobiiliin. Huomioithan kuitenkin, että vaikka digissä käytetään printtiaineistoa, noudatetaan aineiston toimituksessa digikampanjan aineistoaikatauluja. Eli printtiaineisto, josta digietusivuaineisto konvertoidaan, tulee toimittaaa 4 pv ennen kampanjan alkua (ei edellisenä päivänä).

Printtiaineisto

  • Painovalmis pdf
  • Tarvitaan myös taittotiedosto

Digitaaliset aineistot

  • Formaatti: kaikissa palveluissa samansuhtainen pystyaineisto kuin printissä.
  • Aineisto ”upotetaan” lehden etusivun näköiselle sivulle.
  • Sivupohja on aina samanlainen, päivämääriä tai päiväkohtaisia uutisnostoja ei näy.
  • Mainoksen yläkulmaan lisätään ”sulje”-nappi.

Aineiston tyyppi digitaalisissa kanavissa

  • Staattinen kuva (jpg)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena.

 

Digietusivupaketin hintaan sisältyy automaattisesti printtiaineiston konvertointi digitaaliseen muotoon. Aineisto tulee toimittaa konvertoitavaksi 4 pv ennen kampanjan alkua. Jos asiakas kuitenkin haluaa tehdä desktop- ja mobiiliaineistot itse, ne tulee olla ohjeiden mukaisesti tehty.

Ohjeistus digiaineistolle

Helsingin Sanomat

  • HS.fi: W718 x H841 px, max 200 kt
  • HS Mobiili: W600 x H702 px, max 100 kt
  • HS iPad: W1436 x H1682 px, max 2 MB

HBL

  • 1400 x 1630 px, max 200 kb

Muut sivustot

  • Desktop: W600 x H700 px, max 150 kt
  • Mobiili: W600 x H700 px, max 100 kt

Helsingin Sanomat Etusivu ja Kokosivu

Vuoden 2018 alusta alkae kaikki Helsingin Sanomien etusivun ja kokosivun ilmoitukset (myös kelluvat) näkyvät aina printissä, desktopissa, mobiilissa sekä tabletissa. Muutoksen jälkeen enää ei ole mahdollista ostaa digietusivua tai digikokosivua Helsigin Sanomiin.

Helsingin Sanomien kokosivun ja etusivun varaukset sekä annetut hinnat pitävät aina sisällään printin ja digin.

Kampanjan toimivuuden kannalta on suositeltavaa, että asiakas toimittaa erilliset aineistot printtiin ja digiin. Kaksi erillistä aineistoa riittää:

  • 1 printtiaineisto, jota käytetään printissä ja tabletissa
  • 1 digiaineisto, jota ajetaan desktopilla ja mobiilissa

 

Aineisto-ohjeet:

Printtiaineisto

  • Kokosivun aineiston koko 254 x 365 mm, etusivun aineiston koko 254 x 308 mm
  • Pdf-tiedosto, jonka pinta-ala kuuluu olla sama kuin ilmoituksen koko.

Digiaineisto 


  • Aineiston tyyppi digitaalisissa kanavissa: staattinen kuva (jpg)
  • Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena
  • Aineiston koko 620 x 891px, paino maks. 150 kt
  • Tarvittaessa printtiaineistosta on mahdollista konvertoida digiaineisto tai asiakas voi toimittaa aineistot, joiden pohjalta valmistetaan erilliset digiaineistot. Näistä valmistettavista aineistoista veloitetaan aina erillisen hinnaston mukainen maksu.

Printin varaus- ja aineistoaikataulut pysyvät ennallaan.

Valmiin digiaineiston aineistoaikataulu sama kuin printissä, eli julkaisupäivää edeltävä päivä klo 12.00. Valmistettavien digiainestojen aikataulut 2 työpäivää ennen julkaisua klo 9.

Artikkelivideo

Artikkelivideomainos avautuu käyttäjän ruudulle uutisartikkelin väliin. Video esitetään ainoastaan pidempien artikkelien yhteydessä.

Videon suosituspituus enintään 30 sekuntia, myös pidemmät videot ovat mahdollisia.

Videomainosaineisto artikkelivideokampanjoihin:

  • Videon koko: 640 × 360, 854 x 480, 1280 x 720 pikseliä (16:9 kuvasuhde, 720p/1080p suositus)
  • Kuvataajuus: 25 fps
  • Videon bitrate: Yli 1,5 Mbps
  • Video codec: H.264, MPEG-4, MPEG 1/2, VP5/6, DIVX, XviD
  • Pikselimuoto: Square pixel
  • Audio bitrate: Yli 128 kbps
  • Audio codec: AAC tai mp3

 

Aineistojen käännöspalvelu

Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä banneriaineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä.

Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu bannereita varten.