Aineisto-ohjeet – Kärkimedia
Display

Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.

Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta, kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive tmv.

Myös videoaineistotiedostot tulisi toimittaa Kärkimedialle osoitteen takaa, alle 10 MB videot on mahdollista lähettää myös sähköpostitse.

Aineisto tai tagi toimitetaan Kärkimedian aineisto-osoitteeseen: aineistot.netti@karkimedia.fi

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  1. Mainostajan nimi ja yhteystiedot
  2. Kampanjan nimi
  3. Kampanja-aika
  4. Kampanjassa käytettävät mediat
  5. Mainosmuoto/-muodot
  6. Mainostajan kampanjasivuille johtava URL-osoite eli aineiston linkkiosoite

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja.

Bannerit voidaan toimittaa kuva- (png, gif ja jpg) tai HTML5-muodossa tai 3. osapuolen tägimateriaalina.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Bannerin sisällä toimiva video on hyväksyttävä. Aineistot voivat olla animoituja ja tehosteäänet ovat sallittuja, jos ne aktivoituvat vasta, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle tai klikkaa mainosta. Erikoisratkaisuista on sovittava aina erikseen. Laajenevissa ratkaisuissa otamme vastaan aineiston vain tagin takaa.

Verkossa on käytettävä RGB-värejä (kaikki selaimet eivät osaa lukea CMYK-värejä).

Aineiston lisäksi tarvitsemme URL-osoitteen, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä, koska enkoodaus ei välttämättä toimi oikein, kun mainos ajetaan useamman järjestelmän läpi.

Jotta kampanjasta voidaan kerätä tietoa tehdyistä klikkauksista, varmista että clickTAG on tehty oikein. Mainonnanhallintajärjestelmämme edellyttämät clicktag asetukset HTML5-aineistoille löydät täältä.

Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot).

Mainosten pikselikoot ja kilotavurajat

Huomioithan, että annetut kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa. Kilotavurajoja ei voi kiertää käytämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista esim. mouseover tai klikkaus.

Huom HS.fi:hin tulevat kampanjat: Jos desktop -aineisto ajetaan tagin takaa, tagin tulee olla iframe -muodossa.

Mainosmuoto Leveys x Korkeus Kuva-aineiston
kilotavuraja
HTML5-aineiston
ensilatauksen
kilotavuraja
Maksiparaati 980 x 552 px 80 kt 200 kt
Paraati 980 x 400 px 80 kt 200 kt
Jättiboksi 468 x 400 px 40 kt 80 kt
Boksi 300 x 250 px 40 kt 80 kt
Pystyparaati 300 x 600 px 60 kt 80 kt
Mobiiliparaati 300 x 300 px 60 kt 80 kt

Richmedia-aineistot

Käytössämme olevat Adformin richmediaratkaisut, kuten esimerkiksi Responsiivinen karuselli, 3D Box / 3D Kuutio, 3D Paraati, Mobile 3D Kuutio, Mobile SlideSwipe sekä Mobile HalfSwipe.

Näiden mainosmuotojen aineisto-ohjeistukset sekä esimerkit löytyvät täältä.

Responsiivinen paraati  

Responsiivinen paraatikaruselli on nimensä mukaisesti responsiivinen mainosformaatti, jossa yksi ja sama toteutus on päätelaiteriippumaton eli sama banneri toimii jokaisessa päätelaitteessa ruudun koosta välittämättä.

Medioillamme on käytössä kaksi tapaa toteuttaa kyseinen mainos, HS.fi:ssä mainosta kutsutaan Transformeriksi ja muissa medioissa on käytössä Adformin Carousel Ad. Molemmissa on erilliset aineisto-ohjeet.

HS.fi: Transformer

  • Vain kuva-aineisto mahdollinen (ei videota)
  • 5-10 kuvaa, koko 600×600 px, 65kt / kuva
  • Tiedostomuoto: JPG, PNG
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa
  • Transformerin tarkempi ohjeistus täältä

Kaikki muut sivustot: Adformin “Carousel Ad”

  • Banneria varten tarvitaan max. 20 kpl kuvia.
  • Osa kuvista on mahdollista korvata myös videoilla.
  • Bannerimateriaali tulee toimittaa täysin valmiina (eli Adform ei rakenna sitä)
  • Jokaisen kuvapaneelin tai videon voi linkittää erikseen (jos niin halutaan).
  • Carousel Ad -mainosformaatin tarkka ohjeistus löytyy täältä.

Adformin formaateilla on aina jonkin (globaali) standardikoko, josta sitä voi lähteä muokkaamaan. Tässä Adformin ohjesivulla oleva formaatin templaten koko on 960×250 ja tästä koosta tekijän tulisi kustomoida se paraatikokoon 980×400. Formaatin sisällä oleva Carousel-elementtiä voi myös muuten muokata haluammallaan tavalla: sen voi asemoida uudelleen, sen kokoa voi muuttaa, jne.

Huomioithan, että 9 mediaa (aamuposti.fi, ess.fi, itahame.fi, iisalmensanomat.fi, ksml.fi, keski-uusimaa.fi, lansi-uusimaa.fi, savonsanomat.fi, uusimaa.fi) ottaa responsiivisen paraatikarusellin ainoastaan koossa 980x250px.

Asiakkaan mahdollista tehdä joko kaikkiin medioihin koko 980×250 px tai sitten edellä mainittuihin 9 mediaan 980×250 px ja loppuihin medioihin 980x400px.

HTML5-aineistot

Huomoitavaa HTML5-aineistoista:

  • Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
  • Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä: 15
  • Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
  • Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Ohjeet HTML5 aineistojen tekoon löytyvät linkkien takaa suomeksi ja englanniksi.

Varmistathan että clicktagit on tehty oikein, jotta kampanjasta saadaan kerättyä klikit. clicktag asetukset HTML5-aineistoille löydät täältä. Huomoithan, että Helsingin Sanomille tulee toimittaa oma aineisto, jossa on heidän ClickAPI ja klikkitägit määritettynä. Helsingin Sanomien ohje HTML5-aineistoille löytyy täältä.

Voit myös tutustua Alma Median antamiin ohjeistuksiin HTML5-aineistoille.

Myös IAB on laatinut yleiset HTML5-ohjeet mainostajalle.

HUOM! Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive.

Digietusivu (muut kuin HS.fi)

Digietusivu mukailee painetun sanomalehden etusivua, jolloin digiformaattina käytetään kaikissa palveluissa samansuhtaista pystyaineistoa kuin printissä.

  • Aineisto ”upotetaan” lehden etusivun näköiselle sivulle.
  • Sivupohja on aina samanlainen, päivämääriä tai päiväkohtaisia uutisnostoja ei näy.
  • Mainoksen yläkulmaan lisätään ”sulje”-nappi.

Aineiston tyyppi digitaalisissa kanavissa

  • Staattinen kuva (jpg)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena.

 

 Lehdet Mitat Tiedoston koko Formaatti
Aamulehti, Aamuposti, Forssan Lehti, Etelä-Suomen Sanomat, Hämeen Sanomat, Iisalmen Sanomat, Ilkka, Itä-Häme, Kainuun Sanomat, Kaleva, Karjalainen, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Lapin Kansa, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Pohjalainen, Salon Seudun Sanomat, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat, Turun Sanomat, Uusimaa, Vasabladet, Österbottens Tidning W600 x H700 px max 150 kt JPG, PNG
Etelä-Saimaa, Itä-Savo, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Länsi-Savo W720 x H1040 px max 150 kt JPG, PNG

 

Jos printtiaineistosta konvertoidaan Kärkimedian toimesta digiaineisto, veloitus 195 € (+alv.)

Huomioithan kuitenkin, että vaikka digissä käytetään printtiaineistoa, noudatetaan aineiston toimituksessa digikampanjan aineistoaikatauluja. Eli printtiaineisto, josta digietusivuaineisto konvertoidaan, tulee toimittaaa 4 pv ennen kampanjan alkua (ei edellisenä päivänä).

Digikokosivu

Digikokosivu mukailee painetun sanomalehden kokosivua, jolloin digiformaattina käytetään kaikissa palveluissa samansuhtaista pystyaineistoa kuin printissä.

Digikokosivua ajetaan eri medioiden sivustolla uutisten välissä ja/tai artikkeleissa. Eri medioilla on käytössä eri aineistokoot, joten huomoithan ne aineistoja tehdessä.

Aineiston tyyppi digitaalisissa kanavissa

  • Desktop ja mobiili: jpg, png, gif, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
 Lehti Mitat Tiedoston koko Formaatti
Aamuposti, Forssan Lehti, Etelä-Suomen Sanomat, Hämeen Sanomat, Iisalmen Sanomat, Itä-Häme, Ilkka, Karjalainen, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Länsi-Uusimaa, Pohjalainen,
Savon Sanomat, Uusimaa
Desktop:
468 x 600 px

Mobiili:
300 x 431 px

60 kt

60 kt

jpg, gif-, png, 3rd party tag
HBL, Kainuun Sanomat, Kaleva, Lapin Kansa,
Salon Seudun Sanomat, Turun Sanomat
Desktop:
620 x 891 px

Mobiili:

300 x 431 px

80 kt

60 kt

jpg, gif-, png, 3rd party tag
Länsi-Suomi Desktop ja Mobiili:
300 x 431 px
60 kt jpg, gif-, png, 3rd party tag
Aamulehti, Satakunnan Kansa Desktop:

610 x 877 px

Mobiili:
300 x 431 px

60 kt jpg, gif-, png, 3rd party tag tai HTML5 (zip)
Helsingin Sanomat, Etelä-Saimaa, Itä-Savo, Keskipohjanmaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Länsi-Savo, Vasabladet, Österbottens Tidning Desktop ja Mobiili:
620 x 891 px
150 kt jpg, gif-, png, 3rd party tag

 

Videoparaati (desktop ja mobile)

Desktop videoparaati

Videoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Videoparaatimainoksen osat:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videoparaatin tekninen ohjeistus

  • Taustakuvan pikselikoko 980 x 400 px
  • Aloitus- ja lopetuskuvan pikselikoko 640 x 360 px
  • Videon pikselikoko 640 x 360 px
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png -muodossa
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC

Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Huom! Helsingin Sanomien videoparaatin aineisto-ohjeistus löytyy täältä.

Mobiilivideoparaati

Mobiilivideoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Mobiilivideomainoksen osat:

  • Aloituskuva
  • Video

Mobiilivideoparaatin tekninen ohjeistus

  • Taustakuva 300 x 300 pikseliä, max 40 kt
  • Kuvien tulee olla jpeg-, gif- tai png-muodossa
  • Videon muoto: MP4, maks. 3 Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC

Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Huom! Helsingin Sanomien videoparaatin aineisto-ohjeistus löytyy täältä.

Videoaineistoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan YouTube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Artikkelivideo

Artikkelivideomainos avautuu käyttäjän ruudulle uutisartikkelin väliin. Video esitetään ainoastaan pidempien artikkelien yhteydessä.

Videon suosituspituus enintään 30 sekuntia, myös pidemmät videot ovat mahdollisia.

Videomainosaineisto artikkelivideokampanjoihin:

  • Videon koko: 640 × 360, 854 x 480, 1280 x 720 pikseliä (16:9 kuvasuhde, 720p/1080p suositus)
  • Kuvataajuus: 25 fps
  • Videon bitrate: Yli 1,5 Mbps
  • Video codec: H.264, MPEG-4, MPEG 1/2, VP5/6, DIVX, XviD
  • Pikselimuoto: Square pixel
  • Audio bitrate: Yli 128 kbps
  • Audio codec: AAC tai mp3

 

Aineistojen käännöspalvelu

Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä.

Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.

Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa) Hufvudstadsbladet-lehteen osoitteeseen: annons@hbl.fi.

Tarvittaessa aineiston voi lähettää myös seuraaviin lehtiin: Vasabladet material@vasabladet.fi tai Österbottens Tidning material@ot.fi.

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.