Kärkimedia tavoittaa nuorista aikuisista lähes 70% – Kärkimedia

Uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan (KMT 2018) 90% suomalaisista lukee sanomalehteä viikoittain.

Painettu lehti on lukuvälineenä edelleen suosituin (71 %), suosio on jopa hieman kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna. Matkapuhelin on toiseksi suosituin (49%), ja sen käyttö lukuvälineenä kasvaa edelleen. 

Painettu sanomalehti on Suomen luotettavin media. Sanomalehteä pidetään tärkeimpänä, asiantuntevimpana, hyödyllisimpänä ja läheisimpänä uutislähteenä. Tämä korostuu erityisesti nuorissa aikuisissa. Kärkimedia tavoittaa alle 30- vuotiasta 69%. Laadukkaasta ja luotettavasta uutissisällöstä ollaan valmiita maksamaan, iästä riippumatta. Sanomalehtien nettisivut ja sovellukset ovat myös mieluisin digimainonnan kanava ja erityisesti tämä korostuu nuoremmissa ikäryhmissä.

Kärkimedia tavoittaa 3,6 miljoonaa (82%) suomalaista viikoittain. Painetulla lehdellä tavoitetaan 2,9 miljoonaa lukijaa ja digillä 2,2 miljoonaa lukijaa.

Näköislehtien lukijamäärä on edelleen voimakkaassa kasvussa. Lukijamäärä viikossa on tällä hetkellä 488 000, uusia lukijoita on tullut lisää 38% kahden vuoden takaiseen mittaukseen verrattuna.

Nuoret ovat sanomalehtikansaa 

”Ilahduttavaa on nähdä että sanomalehti tavoittaa lähes 70% alle 30- vuotiaista. Tämä todistaa sen, että nuorempi sukupolvi on myös sanomalehtikansaa kuten vanhemmat ikäryhmät. Nuoret ovat myös valmiita maksamaan laadukkaasta sisällöstä, joka selkeästi näkyy nuorempien kasvavissa tilausmäärissä. Sanomalehti on vahva alusta markkinoijalle kun kyseessä on nuoret kohderyhmät. Sanomalehti on suomalaisten mielestä myös mieluisin digimainontaympäristö (39 %) ja erityisesti tämä korostuu alle 30-vuotiaiden ikäryhmässä (51%). Puheet sanomalehden näivettymisestä voidaan todellakin näiden tulosten valossa lopettaa!”, kommentoi Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

Sanomalehden rooli Suomen ykkösmediana on muuttumaton

”Tutkimustulokset osoittavat luulot printtimedian hiipumisesta vääräksi. 91 % suomalaisista lukee sanomalehteä viikoittain, mikä tarkoittaa yli 4 miljoonaa silmäparia. Oman paikkakunnan sanomalehti on tärkeä, josta luetaan paikallisuutiset ja haetaan päivän tarjoukset ja menovinkit. Suomalaiset ovat lukijakansaa ja sanomalehden rooli Suomen ykkösmediana on muuttumaton” ,kertoo Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

Kokonaistavoittavuus (painettu + digi) viikko Painettu lehti* Painettu lehti* Digi
päivä viikko viikko
Aamulehti 680 000 213 000 292 000 531 000
Aamuposti 64 000 31 000 50 000 22 000
Etelä-Saimaa 104 000 46 000 68 000 59 000
Etelä-Suomen Sanomat 232 000 83 000 113 000 179 000
Forssan Lehti 39 000 23 000 34 000 13 000
Helsingin Sanomat 1 716 000 672 000 1 038 000 1 206 000
Hufvudstadsbladet 116 000 57 000 92 000 44 000
Hämeen Sanomat 74 000 44 000 63 000 25 000
Iisalmen Sanomat 44 000 23 000 35 000 11 000
Ilkka 194 000 86 000 118 000 122 000
Itä-Häme 33 000 18 000 25 000 11 000
Itä-Savo 60 000 29 000 38 000 39 000
Kainuun Sanomat 77 000 33 000 47 000 38 000
Kaleva 451 000 124 000 178 000 374 000
Karjalainen 206 000 77 000 106 000 143 000
Keski-Uusimaa 80 000 31 000 49 000 43 000
Keskipohjanmaa 117 000 47 000 67 000 76 000
Keskisuomalainen 249 000 107 000 150 000 152 000
Kouvolan Sanomat 92 000 47 000 65 000 50 000
Kymen Sanomat 74 000 37 000 53 000 38 000
Lapin Kansa 148 000 79 000 107 000 86 000
Länsi-Savo 83 000 39 000 56 000 43 000
Länsi-Suomi 71 000 27 000 41 000 52 000
Länsi-Uusimaa 41 000 22 000 36 000 13 000
Pohjalainen 99 000 45 000 66 000 58 000
Salon Seudun Sanomat 64 000 38 000 54 000 24 000
Satakunnan Kansa 262 000 96 000 128 000 214 000
Savon Sanomat 269 000 100 000 147 000 169 000
Turun Sanomat 374 000 163 000 228 000 251 000
Uusimaa 63 000 24 000 44 000 29 000
Vasabladet 70 000 42 000 54 000 39 000
Österbottens Tidining 55 000 34 000 43 000 26 000
Kärkimedia (nettotavoittavuus) 3 635 000 2 212 000 2 896 000 2 226 000

 Kysy lisää Kärkimedian tutkimuspäällikö Katri Åbergilta  044- 239 7924 katri.aberg@karkimedia.fi  tai toimitusjohtaja Tom Jungellilta  050-549 8180 tom.jungell@karkimedia.fi