Kärkimedian näköislehtien lukijamäärien kasvu jatkui voimakkaana – Kärkimedia

Kärkimedia tavoittaa lähes kaikki suomalaiset, huikeat 3,7 miljoonaa lukijaa viikoittain. 3 miljoonaa suomalaista lukee sanomalehden painettuna ja 2,2 miljoonaa digitaalisesti. Yhä useampi seuraa sanomalehtimedian sisältöjä sekä painettuna että digitaalisena. (KMT syksy 2017/kevät 2018).

 

460 000 suomalaista lukee Kärkimedian sanomalehtien näköislehtiä viikoittain. Tämä tarkoittaa 22% kasvua viime vuoteen verrattuna. Yksittäisillä lehdillä kasvu on ollut jopa 50%.  Esimerkiksi Helsingin Sanomat on kasvattanut näköislehden lukijamääräänsä neljänneksellä.                        

Suomalaiset haluavat edelleen maksaa laadukkaasta sisällöstä ja 64%:lla suomalaisista on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus.

Suomalaiset ovat kiinnostuneita sanomalehtimedian sisällöistä iästä riippumatta. Nuorissa alle 30-vuotiaissa tavoittavuus on jopa 71%.  Yli 50-vuotiaissa lähes 90%. Sanomalehtimainontaan myös suhtaudutaan medioista positiivisimmin iästä riippumatta.

Kärkimedia tavoittaa päättäjät ylivoimaisesti parhaiten, viikkotavoittavuus on 89%. Se on  reippaasti enemmän kuin kaupallisilla tv-kanavilla tai perinteisillä päättäjämedioilla. Päättäjät seuraavat sanomalehtimedian sisältöjä hyvin monipuolisesti, niin painettuna kuin digitaalisena.

Sanomalehti tavoittaa ylivoimaisesti parhaiten suomalaiset. Suomalaiset ovat lukijakansaa. He lukevat sanomalehteä pitkin päivää, päätelaite vain vaihtelee päivän aikana. Kun mainostajalla on sanottavaa, kampanja sanomalehtimediassa aktivoi suomalaisia parhaiten, tutkitusti”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

Kärkimedia tavoittaa suomalaiset niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti, pääkaupunkiseudulla ja maakunnissa. Paikallisuus on yksi Kärkimedian sanomalehtien tärkeimmistä vahvuuksista. Oma sanomalehti kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana. Uskottavasti ja luotettavasti.  Ihmisiä, uutisia, paikallisia tapahtumia ja itseä kiinnostavaa mainontaa”, toteaa Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

 

Lisätietoa antavat tutkimuspäällikkö katri.aberg@karkimedia.fi  p .044-239 7924 ja toimitusjohtaja tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180

 

 

Kärkimedialehti Painettu lehti

päivätavoittavuus

Painettu lehti

viikkotavoittavuus

Digitaalinen

viikkotavoittavuus

Kokonais-

viikkotavoittavuus

Aamulehti 220 000 311 000 418 000 607 000
Aamuposti 30 000 50 000 35 000 72 000
Etelä-Saimaa 48 000 70 000 40 000 90 000
Etelä-Suomen Sanomat 87 000 117 000 166 000 235 000
Forssan Lehti 22 000 32 000 10 000 35 000
Helsingin Sanomat 673 000 1 039 000 1 452 000 1 881 000
Hufvudstadsbladet 71 000 105 000 46 000 121 000
Hämeen Sanomat 44 000 62 000 14 000 75 000
Iisalmen Sanomat 25 000 38 000 13 000 46 000
Ilkka 93 000 134 000 59 000 149 000
Itä-Häme 20 000 25 000 12 000 34 000
Itä-Savo 30 000 41 000 41 000 69 000
Kainuun Sanomat 31 000 48 000 48 000 83 000
Kaleva 128 000 189 000 265 000 361 000
Karjalainen 76 000 105 000 102 000 174 000
Keski-Uusimaa 32 000 51 000 42 000 81 000
Keskipohjanmaa 46 000 72 000 57 000 106 000
Keskisuomalainen 109 000 155 000 164 000 275 000
Kouvolan Sanomat 48 000 68 000 66 000 102 000
Kymen Sanomat 39 000 57 000 54 000 87 000
Lapin Kansa 86 000 114 000 94 000 168 000
Länsi-Savo 41 000 60 000 43 000 84 000
Länsi-Suomi 28 000 40 000 70 000 80 000
Länsi-Uusimaa 23 000 38 000 20 000 46 000
Pohjalainen 45 000 72 000 55 000 103 000
Salon Seudun Sanomat 40 000 57 000 30 000 78 000
Satakunnan Kansa 96 000 131 000 105 000 186 000
Savon Sanomat 107 000 156 000 177 000 276 000
Turun Sanomat 162 000 232 000 205 000 352 000
Uusimaa 25 000 45 000 34 000 71 000
Vasabladet 44 000 59 000 73 000 98 000
Österbottens Tidning 32 000 41 000 35 000 61 000
Kärkimedia 2 253 000 2 954 000 2 232 000 3 691 000