Mobiili

Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään 4 arkipäivää ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.

Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta, kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive tmv.

Videoaineistotiedostot tulisi toimitaa Kärkimedialle osoitteen takaa, alle 10 MB videot on mahdollista lähettää myös sähköpostitse.

Aineisto tai tagi toimitetaan Kärkimedian aineisto-osoitteeseen: aineistot.netti@karkimedia.fi

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  1. Mainostajan nimi ja yhteystiedot
  2. Kampanjan nimi
  3. Kampanja-aika
  4. Kampanjassa käytettävät mediat
  5. Mainosmuoto/-muodot
  6. Mainostajan kampanjasivuille johtava URL-osoite eli aineiston linkkiosoite.

Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin mobiilimainonnan standardeja.

Mobiilibannerin tulee olla joko jpg-, png- tai gif-muodossa. Myös animoitu gif on mahdollinen.

Aineistoon voidaan liittää kolmannen osapuolen klikki- ja impressioseurannat.

Aineiston lisäksi tarvitsemme URL-osoiteen, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä, koska enkoodaus ei välttämättä toimi oikein, kun mainos ajetaan useamman järjestelmän läpi.

Jotta kampanjasta voidaan kerätä tietoa tehdyistä klikkauksista, varmista että clickTAG on oikein tehty.

Jos mobiilibanneri vie erilliselle kampanjasivustolle, sen tulee mielellään olla matkapuhelinselaimelle soveltuva. Bannerin klikkaaminen voi myös ohjata käyttäjän sovelluskauppaan tai käynnistää puhelun haluttuun puhelinnumeroon (Click-to-call).

Mainosmuotojen pikselikoot

  • Mobiiliparaati / Mobiilivideoparaati 300 x 300 px
  • Mobiilipanorama 300 x 150 px
  • Mobiili 3D Kuutio 300 x 300 px
  • Mobile Slide Swipe 320 x 320 px
  • Mobile Slide Swipe 320 x 320 px
  • Mobiilitikkeri 320 x 75 px

 

Mainosmuotojen kilotavurajat

  • 40 kt: mobiiliparaati, mobiilipanorama

 

HTML5-aineistojen ensilatausrajat

  • Mobiiliparaati 300 x 300 px: 80 kt

 

Richmedia-aineistot

Käytössämme olevat Adformin richmediaratkaisut:

  • Mobiili 3D Kuutio
  • Mobiili Slide Swipe
  • Mobiili Half Swipe
  • Mobiili Interstitial (=kokosivu/sisääntulosivu)
  • Mobiili FloorAd (=mobiilitikkeri)

Näiden mainosmuotojen aineisto-ohjeistukset sekä esimerkit löytyvät täältä.

HS.fi:ssä poikkeavat aineisto-ohjeet. Ne löytyvät täältä.

Kuva-aineistot (jpg, png, gif)

Käytetään RGB-värejä (kaikki selaimet eivät osaa lukea CMYK-värejä).

 

Mobiilivideoparaati

Mobiilivideoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Mobiilivideomainoksen osat

  • Aloituskuva
  • Video

Mobiilivideoparaatin tekninen ohjeistus

  • Taustakuva 300 x 300 pikseliä, max 40 kt
  • Kuvien tulee olla jpeg-, gif- tai png-muodossa
  • Videon muoto: MP4, maks. 3 Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC

 

Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Huom! Helsingin Sanomien mobiiliivideoparaatin aineisto-ohjeistus löytyy täältä.

Videoaineistoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan YouTube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Tarvittaessa konvertoimme videon oikeaan muotoon.

Aineistojen käännöspalvelu

Jos mobiilikampanjassa on mukana ruotsinkielisiä mobiilisivustoja, niissä näkyvä banneriaineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä.

Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu bannereita varten.