Natiivimainonta – Kärkimedia
Natiivi

Natiivimainonta on kaupallista sisältöä luonnollisena osana Kärkimedian uutissivustojen muuta sisältöä. Luotettava mediaympäristö lisää myös kaupallisen sisällön luotettavuutta.

Natiivimainonnan avulla sinulla on mahdollisuus ottaa asiantuntijan rooli. Artikkelien kautta kerrot kuluttajille tarkemmin yrityksesi palveluista, tuotteista tai vaikkapa henkilökunnastasi. Sen avulla voit myös jakaa hyödyllisiä vinkkejä tai palvella muulla tavoin lukijaa.

Kärkimedian verkostossa on mahdollista tehdä natiivimainontaa sekä digitaalisissa kanavissa että painetussa sanomalehdessä.

Digitaaliset ratkaisut toteutetaan kaksiosaisena. Sivustojen etusivulla uutisvirran keskellä on näkyvissä uutisartikkelia muistuttava natiivimainos. Sitä klikkaamalla käyttäjä tuodaan asiakkaan oman artikkelin eli advertoriaalin pariin.

 

  1. Mahdollinen kaikissa 32 Kärkimedian mediassa.
  2. Ostettavissa sivustokohtaisesti tai koko verkostoon.
  3. Digissä mainosmuotona etusivun natiivimainos ja erillinen mainostajan artikkeli median sivustolla.
  4. Digissä natiivimainos näkyvissä sivuston etusivulla yhden viikon**, artikkelisivu jää median sivulle toistaiseksi.
  5. Digissä näkyvyys sekä desktopissa että mobiilissa.
  6. Mahdollista ostaa yksi artikkeli tai monen artikkelin sarja.
  7. Mahdollista ostaa sisällöntuotanto kauttamme erillisen hinnaston mukaisesti.
  8. Mediakohtainen hinnoittelu (hinta per media).
  9. Kampanjasta raportoidaan natiivimainoksen näytöt sivuston etusivulla, artikkelin lukukerrat, artikkelin parissa vietetty aika sekä tarvittaessa linkkien klikkaukset ja videoiden katselukerrat. Lisäksi raportoimme artikkelien lukijaprofiilit.

** Poikkeuksena natiivimainoksen näkyvyys:
- Helsingin Sanomat, joilla näkyvyys etusivulla 2 päivää ja valitussa osiossa 7 päivää (valittavissa olevat osiot: Ruoka ja reseptit, Elämä ja hyvinvointi, Urheilu, Kulttuuri, Auto ja tiede, Talous tai Nyt.fi)
- Aamulehti, Lapin Kansa ja Satakunnan Kansa, joilla näkyvyys etusivun uutisvirrassa 5 päivää (natiivimainos liikkuu uutisvirran mukana, joten paikka etusivulla vaihtuu kampanajan aikana
- Kaleva, jolla natiivimainos etusivun uutisvirrassa 1 päivä ja sen jälkeen 6 päivää etusivun “yhteistyössä” osiossa

Natiivimainonta printissä

Voit myös ostaa natiivimainontaa printtilehtiin. Ilmoituskoko ja julkaisupäivä ovat vapaasti valittavissa.

Aineisto-ohjeissa tulee noudattaa Julkisen Sanan Neuvoston antamia ohjeita.

Näin onnistut natiivimainonnassa

Natiivimainonnan avulla voit viestiä asiakkaillesi ajankohtaisista ja kiinnostavista teemoista.

Lukijat arvostavat, jos

  • tarjoat heille hyödyllistä informaatiota
  • yllätät heidät
  • ilahdutat tai huvitat heitä
  • tarjoat ratkaisun heidän ongelmaansa tai tilanteeseensa
  • tuotat asiakkaille lisäarvoa.

Hyvä sisältö houkuttelee kuluttajan viettämään aikaa brändin parissa. Ja silloin kun sisältö on relevanttia ja hyvää, lukijat ovat myös valmiita jakamaan läheisilleen kaupallista sisältöä sosiaalisessa mediassa. Tämä sitouttaa lukijoita entistä vahvemmin brändiin ja lisää heidän ostoaiettaan jopa yli 50%.

Vinkit onnistuneeseen natiivimainontaan

  • Tarina/sisältö edellä median keinoin.

  • Tuota laadukasta ja ympäristöön sopivaa sisältöä (myös asiayhteyteen).

  • Tuo lukijalle lisäarvoa, joka voi olla hyötyä, hupia, tarkempaa lisätietoa, ongelmanratkaisu tmv.

  • Muista jatkumo kampanjamaisten aktiivisuuspiikkien rinnalle.

  • Ole läpinäkyvä, eli kerro lukijalle selvästi kuka on sisällön takana.

Tutustu tarkemmin natiivimainontaan IAB Finlandin julkaiseman natiivimainonnan opas on katsaus siihen, mitä natiivimainonta on, miten sitä tehdään ja miten sitä kannattaa mitata. Jokainen natiivimainos on ainutlaatuinen, joten emme valitettavasti voi antaa yksinkertaista kaavaa menestyksekkään natiivimainonnan tekemiseen. Sen sijaan tästä oppaasta saat ideoita, vinkkejä ja arvokasta tietoa alati kehittyvän sisältömarkkinoinnin tekemiseen.