Sisältömarkkinointi

Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään viikkoa ennen kampanjan alkua, poikkeuksena Helsingin Sanomat, joissa aineiston tulee olla viimeistään 2 viikkoa ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.

Kaikki kampanjassa käytettävä aineisto tulee lähettää samanaikaisesti yhdellä sähköpostilla osoitteeseen: palvelupiste@karkimedia.fi

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  1. Mainostajan nimi
  2. Kampanja-aika (aloituspäivä)
  3. Kampanjassa käytettävät mediat
  4. Maininta siitä, mikä on otsikko
  5. Maininta siitä, mikä on ingressiteksti
  6. Maininta siitä, mitkä ovat juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot ja mitkä ovat halutut kappalejaot
  7. Maininta siitä, mikä on pääkuva
  8. Selkeä ohjeistus haluttuihin sosiaalisen median linkityksiin (palvelun/kotisivun nimi ja url-osoite)

Huomioithan, että kaikki lähetettävä aineisto tulee olla sellaista, jonka saa julkaista.

Älä lähetä liikaa materiaalia. Lähetä ainoastaan ne kuvat ja videot, joita halutaan artikkelissa käytettävän.

Esimerkit tarvittavista tiedoista

Etusivun natiivimainos ja sitä varten toimitettavat elementit on kuvattuna tarkemmin täällä.

Artikkelisivun leiska ja sitä varten toimitettavat elementit on kuvattuna tarkemmin täällä.

Tekstit

Tekstin tulee olla Word-muodossa tai muussa helposti kopioitavissa olevassa muodossa. Älä lähetä tekstejä PDF-muodossa.

Materiaalin on oltava suomenkielistä ja täyttää oikeinkirjoitussäännöt. Valmiiksi materiaaliksi ei kelpaa lehdistötiedote, tuote- tai markkinointiteksti. Sen sijaan materiaali on kirjoitettava artikkelimuotoon. Tämä tarkoittaa, että sillä on suosituksena oltava otsikko, ingressi ja leipäteksti, jossa kannattaa käyttää väliotsikointia. Tuotteen nimeä ei tulisi mainita artikkelin otsikossa. Tekstissä ei tulisi käyttää lyhenteitä (esim., mm., tms.). Huomioi mediakanavan puhuttelutyyli aineistoa laadittaessa (uutismedia).

Tarvittavat elementit:

  • Otsikko, jonka pituus on maksimissaan 80 merkkiä
  • Ingressiteksti, jonka pituus on maksimissaan 250 merkkiä. On myös mahdollista käyttää jutun alkua ingressinä. Merkitse selkeästi mitä tekstiä halutaan ingressinä käytettävän.
  • Artikkeliteksti. Artikkelin pituutta ei ole rajoitettu.
  • Juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot, kappalejaot merkittävä käsikirjoituksesta/leiskassa
  • Mahdolliset tekstilinkit. Haluttujen linkkien url-osoitteet tulee merkitä selkeästi.

Kuvat

Lähetä vain sellaisia kuvia, jotka halutaan artikkeliin.

Artikkelin yhteydessä tulee toimittaa ainakin yksi pääkuva. Pääkuvan tulee olla korkearesoluutiokuva, mieluiten vaakakuva. Kuvassa ei tule olla tekstiä. Pelkkä tuotekuva ei toimi artikkelin pääkuvana. Mikäli kuvia halutaan myös artikkelitekstin sekaan, lisäkuvia voidaan toimittaa pääkuvan lisäksi toivottu määrä, kuitenkin max. 5. Asiakkaan on varmistettava, että kaikilla kuvilla on voimassa olevat kaupalliset käyttöoikeudet koko kampanjan keston ajan.

Ohjeistus kuville:

  • Kuvien tulee olla muodossa jpg/jpeg
  • Kuvien tulee olla vaakaformaatissa
  • Pääkuvan koko tulee olla vähintään 1920×1080 pikseliä, muiden kuvien leveys tulee olla vähintään 1000 pikseliä (kuvat mieluummin suurina kuin liian pieninä)
  • Kuvan koko alle 2 megatavua
  • Ei zip-tiedostoja tai ladattavia kuvia linkin takaa

Muuta huomioitavaa kuvista:

  • Etusivun natiivimainosta varten kuvan tulisi olla uutiskuvamainen tai artikkeliin sopiva kuvituskuva, joka ei ole tuotekuva.
  • Kuvia voi olla useampi (etusivun nostoon eri kuva ja artikkelisivuun eri kuva/kuvat).
  • Kuvien olisi hyvä olla keskenään samankaltaisia tyyliltään, mikäli niitä halutaan useampi samaan artikkeliin.
  • Merkitse selkeästi mikä on pääkuva ja mitkä ovat muut käytettävät kuvat. Pääkuvaksi kannattaa valita vähemmän tuotekeskeinen kuva.
  • Ei mielellään pelkkiä tuote- tai mainoskuvia.
  • Kuvassa ei saa olla tekstiä.

Yritystiedot

Artikkelin yhteyteen on mahdollisuus lisätä lyhyt yritysesittely.

Esittelyä varten tarvitaan:

  • Hyvälaatuinen logo, png -muodossa (”syvätty” eli logossa ei ole esim. valkoista taustaa)
  • Mikäli graafinen ohjeistus löytyy, sellaisen voi toimittaa
  • Lyhyt esittelyteksti yrityksestä
  • Ohjauslinkit yrityksen kotisivulle ja/tai sosiaalisiin medioihin: toimita sekä urlit/osoitteet että linkkiteksit (linkattava sana/lause), linkkejä voi olla useita esim. linkki verkkokauppaa, verkkosivuille, some-kanaviin tms.

Videot

Videot voidaan lähettää joko erillisenä videotiedostona tai niitä on mahdollista hakea suoraan esimerkiksi Youtubesta ja liittää artikkelin sisään.

Lähetettävät videotiedostot:

  • Kaikki yleiset videoformaatit mahdollisia

Haku videopalvelusta:

  • Ilmoita aineistojen toimituksen yhteydessä linkki videosisältöön tai lähetä Embed-koodi

Aineistojen käännöspalvelu

Jos sisältömarkkinoinnin kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, aineiston tulisi olla ruotsinkielinen.

Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu artikkelia varten.

Huomioitavaa

Media päättää aina lopullisesta materiaalin julkaisusta. Jos yllä olevia aineisto-ohjeita ei ole seurattu tai aineistossa on muita ongelmia tai puutteita, media voi kieltäytyä julkaisemasta aineistoa sellaisenaan.