Akateeminen Kirjakauppa

Tavoite

Joulukaupan myynnin kasvattaminen

Joulukampanjan tavoitteena oli tavoittaa kirjanystävät ja kasvattaa joulun ajan myyntiä ohjaamalla asiakkaat myymälöihin tai verkkokauppaan kirjalahjaostoksille.

Samalla tavoitteena oli uuden visuaalisen ilmeen tehokas lanseeraus sekä mielikuvan vahvistaminen Akateemisesta Kirjakaupasta turvallisena, palvelevana ja luotettavana ostopaikkana.

Ratkaisu

Tehokas paketti: Liite, printtiä ja digiä

” Sanomalehti on tärkeä ja luotettava media, jolla tavoitamme halutun kohderyhmän kattavasti ja tehokkaasti.”

”Valintaan vaikutti vahvasti aiempien vuosien hyväksi havaittu yhteistyö sekä Kärkimedian kattava verkosto tarvitsemallemme alueelliselle näkyvyydelle myös paikallisissa sanomalehdissä. Printti-ilmoituksia tukeva samanaikainen digitaalinen verkkonäkyvyys hoitui sekin kätevästi Kärkimedian kautta. Kaiken tarvittavan palvelun saimme helposti ja kustannustehokkaasti paketoituna yhdeltä luukulta, ja yrityksemme ja toimintatapamme jo hyvin tuntevan yhteyshenkilön avulla toimeksianto ja toteutus etenivät rivakasti.”

  • Sisäänpistoliite lehden välissä – ½ sivut printissä – Digiboksipaketti

Tulokset

Kampanja kasvatti reilusti kiinnostusta ja aktivoi ostamaan!

Kampanjalle asetetut tavoitteet toteutuivat tehokkaasti. Mainos herätti positiivisia mielikuvia ja vaikutti myönteisesti brändimielikuvaan.

Kiinnostus Akateemista Kirjakauppaa kohtaan kasvoi reilusti ja aktivoi ostoksille. Se myös vahvisti Akateemisen Kirjakaupan asemaa kirjojen kotina, joka ei tarkoita vain poikkeuksellisen laajaa valikoimaa, vaan myös aitoja kohtaamisia kirjailijoiden ja yleisön välillä.

  • Kiinnostuksen lisääntyminen 86%.
  • Mainoksen huomioarvo 80%.
  • Mainoksen lukuarvo nousi korkealle ja oli 74%
  • 27% aikoi asioida Akateemisen kirjakaupassa tai verkkokaupassa.
  • Mainos puhutteli ja kiinnosti lukijoita, peräti 79% koki sen itselle tarkoitetuksi.

Mainos oli erittäin hyvin huomattu. Lukijoita kiinnostava sisältö ja ajankohtaisuus saivat myös perehtymään mainokseen keskimääräistä paremmin.

Joulukampanja onnistui erittäin hyvin. Myynti ja kävijämäärät kampanja-aikana marras-joulukuussa kasvoivat liki kaikissa myymälöissämme. Esimerkiksi Helsingin Kirjatalossa myynti kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna huomattavasti. Kokonaiskävijäindeksi oli 119 ja uusien kävijöiden indeksi 142.

Voidaan siis sanoa, että kampanjamme aktivoi toimintaan erittäin tehokkaasti!

Marjo Tuomikoski
Operatiivinen johtaja
Akateeminen Kirjakauppa