Aineistot

  • Kärkimedian digiaineistot ladataan lehdille aineistolinkin kautta.
  • Linkki lähetetään automaattisesti aineistontoimittajan sähköpostiin, kun ilmoitusvaraus on saapunut Kärkimediaan ja kampanjan ensimmäiseen aloitoituspäivään on aikaa enintään 14 pv.
  • Aineistot voi ladata heti linkin saapumisen jälkeen (linkki on aktiivinen deadlineen saakka, joten sieltä pystyy tarvittaessa lataamaan myös uuden korvaavan aineiston)
  • Bannerit voidaan ladata kuva- (png, gif ja jpg) tai HTML5-muodossa tai 3. osapuolen tägimateriaalina.
  • Aineistossa koon pitää olla sama, kuin Kärkimediasta varatun mainosmuodon koko. Järjestelmä tarkistaa aineistoa ladattaessa, että nämä kokotiedot ovat aineistossa ovat oikein ja ilmoittaa heti mahdollisista virheistä. Virheiden korjaamisen jälkeen materiaali siirtyy lehdille!
  • Kampanjassa olevista julkaisupäivistä, joissa deadline on tulevaisuudessa järjestelmä lähettää automaattisesti muistutuksena linkin uudelleen sähköpostiin, kun deadlineen on aikaa 2 tuntia. (muistutus lähtee vain, jos aineistoa ei ole ladattu)
  • Aineistot ladataan linkin kautta viimeistään 2 arkipäivää ennen kampanjan aloitusta klo. 12.00 mennessä.
  • Deadlinen jälkeen linkin kautta ei pysty enää syöttämään aineistoa.
  • Palvelupiste pystyy aktivoimaan tarvittaessa linkin uudelleen.

Aineistolinkkeihin tai aineistoihin liittyvät asioissa voit olla yhteydessä aineistotukeemme: aineistotuki@karkimedia.fi, puh. 075 757 8555

Ilmoitusvarauksiin liittyvissä asioissa auttaa palvelupisteemme: palvelupiste@karkimedia.fi, puh. 075 757 8550

Digilehtikampanjassa voi olla vain yksi aineisto. Aineiston vaihto kesken kampanjan ei mahdollista.

Digilehtiä julkaistaan kahdella eri julkaisujärjestelmällä, joiden tekniset ohjeistukset poikkeavat toisistaan. Varmistathan siis, että aineisto on tehty ohjeiden mukaan.

Asiakkaan oma klikkiseuranta

Digilehtikampanjaan on mahdollista lisätä asiakkaan oma klikkiseuranta/klikkiurl, mutta siihen ei ole mahdollista liittää asiakkaan omaa impressioseurantatägiä. Tämä johtuu siitä, että aineistot taustaladataan käyttäjien laitteille jo ennen kuin mainos näytetään käyttäjille, jolloin tästä generoituisi ylimääräisä näyttömääriä.

Mainosanalytiikka mainoksen sisäisestä tapahtumasta

Richmediatoteutuksista on mahdollista saada tarkempaa tietoa mainoksen toiminnallisuuksista.

Mainosanalytiikkaa tallentuu näytöistä, klikeistä sekä mainoksen parissa vietetystä ajasta, ja nämä raportoituvat automaattisesti kaikista mainoksista kampanjaraporteille.

Näiden lisäksi aineiston tekijän on mahdollista toteuttaa javascriptillä mainosaineistoon analytiikan tallennus mistä tahansa mainoksen sisäisestä tapahtumasta. Nämä tapahtumat raportoituvat tällöin raportille yksilöityinä eventteinä. Event-analytiikan tallentaminen vaatii siis sen, että aineistossa on teknisesti toteutettu kyseisen tapahtuman tallennus.

Tarkemmat ohjeet mainosanalytiikalle löydät täältä.

Varmistathan, että aineistot on tehty oikein.

Kerron mielelläni lisää

Katarina Tarvainen

Myyntiassistentti
075 757 8550

Still-mainos

Mahdollinen kaikissa digilehdissä.

Huomioithan, että eri digilehdille sovelletaan eri aineisto-ohjeita.

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Hämeen Sanomat, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Uusimaa, Länsi-Suomi, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat, Uusimaa, Vasabladet ja Österbottens Tidning

Aineistosta tarvitaan sekä pysty- että vaakaformaatti.

  • Pystyorientaatio: W1536 x H2008 px (retina)
  • Vaakaorientaatio: W2048 x H1496 px (retina)
  • Mainosformaatti vain jpg tai png.
  • Ei tag- eikä html5-aineistoja.
  • Aineistoon lisätään automaattisesti koko kuva-alueen kokoinen linkkialue.
  • Pysty- ja vaakakuvien yhteenlaskettu maksimitiedostokoko on 5 MB. Yhden kuvan maksimitiedostokoko on 3 MB.
  • Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti Androidin erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde.

Ilkka-Pohjalainen ja Karjalainen

Aineistosta tarvitaan sekä pysty- että vaakaformaatti.

  • Pystyorientaatio W768 x H960 px
  • Vaakaorientaatio W960 x H768 px
  • Mainosformaatti vain jpg tai png.
  • Ei tag- eikä html5-aineistoja.
  • Kuva + linkitys mainostajan haluamalle sivustolle.
  • Tiedostokoko max 150 kt.

Keskipohjanmaa, Salon Seudun Sanomat ja Turun Sanomat

Aineistosta tarvitaan vain pystyformaatti.

  • Pystyorientaatio W768 x H960 px
  • Mainosformaatti vain jpg tai png.
  • Ei tag- eikä html5-aineistoja.
  • Kuva + linkitys mainostajan haluamalle sivustolle.
  • Tiedostokoko max 200 kt.

Monisivuinen mainos

Mahdollinen 21 digilehdessä:

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hämeen Sanomat, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Uusimaa

Monisivuinen mainos muodostuu useammasta mainosnäkymästä, jota voidaan selata eteenpäin joko pyyhkäisemällä pystysuunnassa tai nuolipainikkeista painamalla.

Mainospohja soveltuu erinomaisesti esimerkiksi printtiesitteiden, tarjousliitteiden ja asiakaslehtien käyttämiseen mainoksena.

Jokaiseen mainosnäkymään lisätään painike, josta ohjataan kampanjasivustolle.

Monisivuisesta mainoksesta tallennetaan Richie Ads -mainosanalytiikkaa sivunvaihdoista.

Aineistoista muodostetaan pysty- ja vaakaorientaatiossa toimiva responsiivinen rich media -aineisto.

Aineistovaatimukset:

  • 2 – 16-sivuinen PDF-tiedosto, tallennettuna sivuittain pystyorientaatiossa
  • Linkki kampanjasivustolle

TAI

  • 2 – 16 hyvälaatuista jpg-kuvaa pystyorientaatiossa, kuvakorkeus 2008 px, leveys max. 1536 px
  • Linkki kampanjasivustolle

Tarkat aineisto-ohjeet monisivuiselle mainokselle löydät täältä.

Videomainos

Mahdollinen 21 digilehdessä:

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hämeen Sanomat, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Uusimaa

Videomainos on kokosivun mainosmuoto, jossa mainostajan video toistetaan autoplayllä käyttäjän saapuessa mainosnäkymään. Käyttäjä voi kytkeä videoon äänet mainoksen oikeassa alakulmassa olevasta ikonista, oletuksena video toistetaan ilman ääniä.

Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa.

Videoplayer sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle, joihin voi sijoittaa mahdolliset kuva- ja tekstielementit.

Taustakuvissa on koko sivun kattava linkkialue, johon kiinnitetään mainostajan toimittama linkki.

Aineistovaatimukset

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 1 GB), mahdollisimman iso ja hyvälaatuinen, mielellään 4K tai Full HD
  • Videon taustalle tuleva posterkuva hyvälaatuisena jpg-tiedostona
    • posterkuvan kuvasuhde ja resoluutio on sama kuin videossa
    • posterkuvana kannattaa käyttää stillikuvaa tietystä videon kohdasta
    • posterkuvaa näytetään jos videota ei voida toistaa, esimerkiksi käyttäjän ollessa offline-tilassa
  • Taustakuvat pysty- ja vaakaorientaatiossa hyvälaatuisina jpg-tiedostoina
    • pysty: 1536 x 2008 px
    • vaaka: 2048 x 1496 px
  •  Linkki kampanjasivustolle

Video starttaa autoplayllä ilman ääniä automaattisesti, eikä tarvitse huomioida toteutuksessa. Videotiedoston kokorajoitus noin 1 GB, ei rajoituksia minuuttipituudessa. Mp4 on yleisin videoformaatti. Kuvasuhteeseen ei ole rajoituksia.

Kannattaa huomioida, että mainos on täysin responsiivinen, eli tausta kannattaa pitää riittävän rauhallisena, jotta video ei mene jossain kuvakoossa taustakuvan sisällön päälle. Toisaalta kannattaa huomioida, että joku käyttäjä voi lukea sisältöä offline-tilassa, joten taustakuvassakin olisi hyvä olla edes jotain infoa mainostettavasta asiasta.

Tarkemmat ohjeet videomainokselle löydät täältä.

Natiivimainos

Mahdollinen 21 digilehdessä:

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hämeen Sanomat, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Uusimaa

Richie Ads -kokosivumainos sopii erinomaisesti natiivimainosratkaisuihin, sillä käyttäjä näkee koko artikkelisisällön suoraan mainosnäkymässä ilman tarvetta klikata erikseen sivustolle lukemaan.

Mainosanalytiikka näyttää myös käyttäjän mainoksen parissa viettämän ajan.

Artikkelia varten tarvitsemme asiakkaalta:

  • Otsikko
  • Artikkelin valmis teksti (pituutta ei rajoitettu)
  • Kuvat mahdollisimman isokokoisina

Asiakkaan ei tarvitse taittaa aineistoa, vaan me teemme sen valmiiseen sivupohjaan.

Esimerkin natiivimainoksesta löydät täältä.