Richmedia-aineistot

Richmedia-ratkaisut ovat tehokkaampia kuin perinteiset bannerikampanjat, sillä ne sitouttavat kuluttajan brändin pariin ollen vuorovaikutteisimepia ja siten kiinnostavampia kuin perinteiset still-mainokset. Tämä lisää luonnollisesti käyttäjän mainoksen parissa vietettyä aikaa.

Kärkimedian käytössä ovat Adformin richmediaratkaisut, kuten esimerkiksi responsiivinen paraatikaruselli tai  3D kuutio. Näiden ja muiden richmedia-mainosmuotojen aineisto-ohjeistukset sekä esimerkit löytyvät Adformin sivulta täältä.

Tutustu richmedia-aineistoihin tarkemmin

Tiesitkö, että richmediaa sisältävät mainokset sitouttavat käyttäjän paremmin brändin pariin?

Kerron mielelläni lisää

Krista Akrenius

Myyntiassistentti
075 757 8550

Responsiivinen paraatikaruselli

  • Responsiivinen mainosformaatti, jossa yksi ja sama toteutus on päätelaiteriippumaton, eli sama banneri toimii jokaisessa päätelaitteessa ruudun koosta välittämättä.
  • Medioillamme on käytössä kaksi tapaa toteuttaa kyseinen mainos, HS.fi:ssä mainosta kutsutaan Transformeriksi ja muissa medioissa on käytössä Adformin Carousel Ad. Molemmissa on erilliset aineisto-ohjeet.

HS.FI: Transformer

  • Asiakas toimittaa vain kuvat, aineisto kootaan valmiiksi mediassa
  • Vain kuva-aineisto mahdollinen (ei videota)
  • 5-10 kuvaa, koko 600×600 px, 65kt / kuva
  • Tiedostomuoto: JPG, PNG
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa
  • Transformerin tarkempi ohjeistus täältä

KAIKKI MUUT SIVUSTOT: Adform

  • Asiakas toimittaa valmiin aineiston Adformin ohjeiden mukaan tehtynä
  • Aineisto tulee tehdä kokoon 980×400 px, poikkeuksena 9* mediaa, joissa aineisto pitää olla koossa 980×250 px
  • Aineiston yhteenlaskettu kilotavuraja max 120kt
  • Banneria varten tarvitaan max. 20 kpl kuvia.
  • Osa kuvista on mahdollista korvata myös videoilla.
  • Jokaisen kuvapaneelin tai videon voi linkittää erikseen (jos niin halutaan).
  • Carousel Ad -mainosformaatin tarkka ohjeistus löytyy täältä.
  • Huom! Adformin formaateilla on aina jonkin (globaali) standardikoko, josta sitä voi lähteä muokkaamaan. Tässä Adformin ohjesivulla oleva formaatin templaten koko on 960×250 ja tästä koosta tekijän tulisi kustomoida se paraatikokoon 980×400 px. Formaatin sisällä oleva Carousel-elementtiä voi myös muuten muokata haluammallaan tavalla: sen voi asemoida uudelleen, sen kokoa voi muuttaa, jne.

*  Poikkeava pikselikoko 980×250 px seuraavissa medioissa:

    • aamuposti.fi
    • ess.fi
    • itahame.fi
    • iisalmensanomat.fi
    • ksml.fi
    • keski-uusimaa.fi
    • lansi-uusimaa.fi
    • savonsanomat.fi
    • uusimaa.fi

 

 

3D Kuutio / Jättiboksi

  • Mainosformaatin koko 468×400 px
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa.
  • Yhden kuvan koko 468×400 px, max 40kt/kuva (poikkeuksena aamulehti.fi ja satakunnankansa.fi, joissa yksi kuva max 30kt)
  • Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL/klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla.

Huom! Mobiilissa noudatetaan 3D Kuutio / Mobiili ohjeistusta, jossa mainoksen pikselikoko on 300×300 px.

 

 

3D Kuutio / Boksi

  • Mainosformaatin koko 300×250 px
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa.
  • Yhden kuvan koko 300×250 px, max 40kt/kuva (poikkeuksena aamulehti.fi ja satakunnankansa.fi, joissa yksi kuva max 30kt)
  • Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL/klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla.

Huom! Mobiilissa noudatetaan 3D Kuutio / Mobiili ohjeistusta, jossa mainoksen pikselikoko on 300×300 px.

 

 

3D Kuutio / Mobiili

  • Mainosformaatin koko 300×300 px
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa.
  • Yhden kuvan koko 300×300 px, max 40kt/kuva (poikkeuksena aamulehti.fi ja satakunnankansa.fi, joissa yksi kuva max 30kt)
  • Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL/klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla.

 

 

HTML5-aineistot

Huomoitavaa HTML5-aineistoista:

  • Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
  • Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä: 15
  • Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
  • Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Ohjeet HTML5 aineistojen tekoon löytyvät linkkien takaa suomeksi ja englanniksi.

Varmistathan että clicktagit on tehty oikein, jotta kampanjasta saadaan kerättyä klikit. clicktag asetukset HTML5-aineistoille löydät täältä.

Huomoithan, että Helsingin Sanomille tulee toimittaa oma aineisto, jossa on heidän ClickAPI ja klikkitägit määritettynä. Helsingin Sanomien ohje HTML5-aineistoille löytyy täältä.

Voit myös tutustua Alma Median antamiin ohjeistuksiin HTML5-aineistoille.

Myös IAB on laatinut yleiset HTML5-ohjeet mainostajalle.

HUOM! Kaikki HTML5-aineistot tulee lähettää jonkin tiedostonjakopalvelun kautta kuten esimerkiksi Dropbox, Wetransfer, Google Drive.