Kuka kertoo Suomen tarinan? – Paneelikeskustelu kotimaisen median vaikuttavuudesta

Kärkimedian ja Suomalainen Työn järjestämä ”Kuka kertoo Suomen tarinan?” -aamiaistilaisuudessa 21.5.2025 keskusteltiin kotimaisen median merkityksestä.
Paneelikeskustelussa pohdittiin muun muassa sitä, miten journalismi säilyttää luottamuksen ajassa, jossa teknologia, algoritmit ja globaali kilpailu muokkaavat media- ja markkinointikenttää.

Keskustelun juonsi Suomalainen Työ ry:n toimitusjohtaja Katri Viippola.

Panelisteina olivat:

Erja Yläjärvi, Helsingin Sanomat, vastaava päätoimittaja

Anna Salo, Dentsu Finland, toimitusjohtaja

Ville Blåfield, toimittaja ja viestinnän asiantuntija, Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja

Juuso Liljeroos, Kärkimedia Oy, toimitusjohtaja.

Kuka kertoo Suomen tarinan? – Paneelikeskustelu avasi keskustelun median vastuusta ja vaikuttavuudesta

Keskustelu käynnistyi kevyesti panelistien aamun uutisvalinnoista, mutta siirtyi nopeasti vakavampiin teemoihin.

Viippola nosti esiin huolen siitä, että sosiaalisen median ja tekoälyn aikakaudella totuudesta on tullut yhä vaikeammin määriteltävä käsite. ”Jos some määrittelee, mikä on totta ja mikä ei, meillä on aika iso luottamuspula käsillä,” hän totesi.

Anna Salo täydensi ajatusta markkinoijan näkökulmasta: ”Markkinoijat haluavat olla siellä missä ihmiset ovat, tulevaisuudessakin tarvitaan luotettavia medioita vaikka myös markkinoijat ovat ottaneet roolia mediataloina.”

Keskustelussa nousi esiin myös kysymys positiivisten uutisten tarpeesta. Ville Blåfield suhtautui skeptisesti “hyvien uutisten” uutiskirjeisiin ja korosti, että journalismin tehtävä on kertoa maailmasta sellaisena kuin se on.

”Lukijana en kaipaa sitä, että toimittajat haalisivat hyviä uutisia. Journalistien tehtävä on kertoa maailmasta sellaisena kuin se on”, toimittaja Ville Blåfield sanoi.

Helsingin Sanomien Erja Yläjärvi puolestaan näki asian toisin: ”Uutisvälttely kasvaa, ja erityisesti nuoret aikuiset kaipaavat vaihtoehtoja tälle negatiivisuuspainotteiselle uutisvirralle. Siksi on tärkeää nostaa esiin hyvä uutisia, ja ne ovat uutisia, jotka ilmestyisivät Helsingin Sanomissa muutenkin.”

Blåfield nosti esiin huolen paikallismedian asemasta ja viittasi Yhdysvaltoihin, jossa “uutiserämaiden” synty on johtanut yhteiskunnallisen keskustelun polarisoitumiseen.

”On äärettömän tärkeää, että pienet lehdet selviää. Ei riitä, että meillä on yksi tai kaksi kansallista mediabrändiä.”

Kärkimedian Juuso Liljeroos nosti esiin paikallisen median elinvoimaisuuden merkityksen mainostajan näkökulmasta: ”Kärkimedian peitto syntyy niistä pienistä, paikallisista lehdistä. Ja se yhteisöllinen konteksti, joka on tärkeä myös mainostajalle.”

Yksi keskustelun vahva viesti oli, että median ja markkinoinnin tulevaisuus rakennetaan laadun ja luottamuksen varaan. Kotimainen uutismedia tarjoaa turvallisen, vaikuttavan ja yhteiskunnallisesti merkityksellisen ympäristön, jossa myös mainostajan viesti saa arvopohjaisen kontekstin.

Kuten Katri Viippola tiivisti lopuksi: ”Meidän tehtävämme on varmistaa, että kotimaisella medialla on tulevaisuus.”

Palvelupiste

avoinna arkisin klo 8:00 – 16:00
Puh: 075 757 8550,
palvelupiste@karkimedia.fi

Käyntiosoite

Tammasaarenkatu 5
(Santa Maria -talo, 3. krs)
00180 Helsinki
Postiosoite:


Hae sivustolta