Alueellinen ostokäyttäytyminen
Alueellinen Ostokäyttäytymistutkimus on Kärkimedian tutkimus, joka toteutetaan tiivistettynä KMT:n tiedonkeruun yhteydessä. Sen avulla voidaan vertailla paikallisia kilpailutilanteita eri markkina-alueilla sekä selvittää alueellisia eroja eri liikkeissä asioinneissa tai vaikkapa ostopaikan valintakriteereissä. Toimialan ostavaa tai potentiaalista asiakaskuntaa voidaan tarkastella kohderyhmittäin.
Alueellisessa Ostokäyttäytymistutkimuksessa on mukana kaikki isoimmat toimialat: autoliikkeet, optikkoliikkeet, tavaratalot ja kauppakeskukset, rautakaupat, ruokakaupat, huonekalu- ja sisustusliikkeet, kodinkoneet ja elektroniikka, matkapuhelinkaupat, pankit, vakuutusyhtiöt, urheiluliikkeet, vaateliikkeet ja lääkärikeskukset.
Alueellista näkemystä kilpailutilanteista voidaan hyödyntää myös markkinoinnin alueellisessa optimoinnissa. Kyselyssä kartoitetaan muun muassa:
- Talouden tai henkilön vuoden aikana tekemiä ostoksia
- Suunnitelmissa olevia hankintoja
- Valtakunnallisissa ja alueellisissa liikkeissä asiointia.
- Ostopaikan valintakriteereitä
Viimeisimmän datan tiedonkeruujakso päättyi kesäkuussa 2022. Uusimmat toimialaraportit ovat nyt hyödynnettävissä. (Valtakunnallinen internetkysely 1.7.2020-30.6.2022, Kantar TNS Oy).
Ole meihin yhteydessä ja sovi aika sinua kiinnostavan toimialan tutkimustulosten esittelylle!
Kerron mielelläni lisää
Miia Holm
Insight Strategist
041 540 5664