Alueellinen ostokäyttäytyminen
Alueellinen Ostokäyttäytymistutkimus on Kärkimedian tutkimus, joka toteutetaan tiivistettynä KMT:n tiedonkeruun yhteydessä. Sen avulla voidaan vertailla paikallisia kilpailutilanteita eri markkina-alueilla sekä selvittää alueellisia eroja eri liikkeissä asioinneissa tai vaikkapa ostopaikan valintakriteereissä. Toimialan ostavaa tai potentiaalista asiakaskuntaa voidaan tarkastella kohderyhmittäin.
Alueellisessa Ostokäyttäytymistutkimuksessa on mukana kaikki isoimmat toimialat. Alueellista näkemystä kilpailutilanteista voidaan hyödyntää myös markkinoinnin alueellisessa optimoinnissa. Kyselyssä kartoitetaan muun muassa:
- Talouden tai henkilön vuoden aikana tekemiä ostoksia
- Suunnitelmissa olevia hankintoja
- Valtakunnallisissa ja alueellisissa liikkeissä asiointia.
- Ostopaikan valintakriteereitä
Uutta tutkimustietoa on saatavilla seuraavien toimialojen liikkeistä:
Autoliikkeet
Huonekalu- ja sisustusliikkeet
Kodinkoneet, elektroniikka, tietotekniikka
Lääkärikeskukset
Matkapuhelinkaupat
Optikkoliikkeet
Pankit
Rautakaupat
Ruokakaupat
Tavaratalot ja kauppakeskukset
Urheiluliikkeet
Vaateliikkeet
Vakuutusyhtiöt