Printin aineisto-ohjeet ja aikataulut

Tältä sivulta löydät kaikkien printtiratkaisujemme ajantasaiset mediakohtaiset aineisto-ohjeet. Mikäli sinulla on kysyttävää kampanjasi printtiaineistoon liittyen, autamme sinua osoitteessa aineistotuki@karkimedia.fi

  • Aineiston tulee olla valmis PDF-tiedosto, joka sisältää kaikki ilmoitukseen kuuluvat elementit: tekstit, kuvat, grafiikat, ja fontit.
  • Sanomalehtituotteissa pdf:n alan kuuluu olla sama, kun ilmoituksen koon.
  • Valmista aineistoa ei muokata lehdessä, vaan se julkaistaan sellaisenaan.
  • PDF dokumentin oltava PDF/X-4 standardin mukainen. Tarkemmat määritykset perustuvat: GHENT wokrgroup 2012 – Sanomalehti ilmoitukset.
  • Pdf-määritykset, Distiller-työasetukset ja ICC-väriprofiilin voi ladata alla olevista tiedostoista:
  • Valmiit aineistot ladataan lehdille aineistoaikataulun mukaisesti Kärkimedian aineistolinkin kautta.
  • Fyra ilmoituskokonaisuuden materiaali toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona, jossa on 4 kokosivua (254×365) julkaisujärjestyksessä
  • Huomioithan Turun Sanomien etusivun aineistossa, että vasempaan yläkulmaan tarvitaan 25×14 mm tyhjä tila osoitteellisesti jaettavien sanomalehtien osoitetietoja varten.

Aineistoihin tai niiden valmistamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä aineistotukeemme: aineistotuki@karkimedia.fi, puh. 075 757 8555 (arkisin klo. 8.30-16.00)

Ilmoitusvarauksiin liittyvissä asioissa auttaa palvelupisteemme: palvelupiste@karkimedia.fi,
puh. 075 757 8550 (arkisin klo. 8.00-16.00)

  • Aineiston tulee olla valmis PDF-tiedosto, joka sisältää kaikki ilmoitukseen kuuluvat elementit: tekstit, kuvat, grafiikat, ja fontit.
  • Sanomalehtituotteissa pdf:n alan kuuluu olla sama, kun ilmoituksen koon.
  • Valmista aineistoa ei muokata lehdessä, vaan se julkaistaan sellaisenaan.
  • PDF dokumentin oltava PDF/X-4 standardin mukainen. Tarkemmat määritykset perustuvat: GHENT wokrgroup 2012 – Sanomalehti ilmoitukset.
  • Pdf-määritykset, Distiller-työasetukset ja ICC-väriprofiilin voi ladata alla olevista tiedostoista:
  • Valmiit aineistot ladataan lehdille aineistoaikataulun mukaisesti Kärkimedian aineistolinkin kautta.

Aineistoihin tai niiden valmistamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä aineistotukeemme: aineistotuki@karkimedia.fi, puh. 075 757 8555 (arkisin klo. 8.30-16.00)

Ilmoitusvarauksiin liittyvissä asioissa auttaa palvelupisteemme: palvelupiste@karkimedia.fi, puh. 075 757 8550 (arkisin klo. 8.00-16.00)

  • Lehtien omat liitekoot saattavat poiketa Kärkimedian koosta, aineistot valmistetaan Kärkimedian kokojen mukaisesti.
  • Aineiston tulee olla valmis PDF-tiedosto, joka sisältää kaikki ilmoitukseen kuuluvat elementit: tekstit, kuvat, grafiikat, ja fontit.
  • Sanomalehtituotteissa pdf:n alan kuuluu olla sama, kun ilmoituksen koon.
  • Valmista aineistoa ei muokata lehdessä, vaan se julkaistaan sellaisenaan.
  • PDF dokumentin oltava PDF/X-4 standardin mukainen. Tarkemmat määritykset perustuvat: GHENT wokrgroup 2012 – Sanomalehti ilmoitukset.
  • Pdf-määritykset, Distiller-työasetukset ja ICC-väriprofiilin voi ladata alla olevista tiedostoista:
  • Valmiit liiteaineistot ladataan lehdille aineistoaikataulun mukaisesti Kärkimedian aineistolinkin kautta.

Aineistoihin tai niiden valmistamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä aineistotukeemme: aineistotuki@karkimedia.fi, puh. 075 757 8555 (arkisin klo. 8.30-16.00)

Ilmoitusvarauksiin liittyvissä asioissa auttaa palvelupisteemme: palvelupiste@karkimedia.fi, puh. 075 757 8550 (arkisin klo. 8.00-16.00)

  • Nämä julkaisuohjeet koskevat printissä julkaistavaa natiivimainontaa, joka ulkoasultaan muistuttaa lehden toimituksellista sisältöä ja sisältää toimituksellisen aineiston tyyppistä leipätekstiä.
  • Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa mainonnan suunnittelua ja varmistaa sekä lukijan että mainostaja-asiakkaan etu.
  • Printissä julkaistavan natiivimainonnan täytyy erottua toimituksellisesta aineistosta. Journalistin ohjeiden 16. pykälä edellyttää, että mainonnan ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selkeänä ja piilomainonta on torjuttava.
  • Julkisen Sanan Neuvosto antoi vuonna 2015 erikseen suosituksen journalistisen ja kaupallisen aineiston erottamiseksi toisistaan. Taustalla oli journalistin ohjeiden horjuva tulkinta, kun mediassa on ryhdytty käyttämään kaupallisesta aineistosta ilmaisuja ja termejä, jotka eivät avaudu kyllin selkeästi. Tällainen epäjohdonmukainen käytäntö voi horjuttaa yleisön luottamusta viestimiin.

Mainoksen elementit

Fontit ja rakenne

  • Mainoksen fonttien tulee olla selkeästi erilaisia kuin mediassa, jossa mainos julkaistaan.
  • Helsingin Sanomissa tulee käyttää päätteettömiä fontteja esim. Arial tai Helvetica.
  • Natiivimainoksen kappalejakoa tai kappaleiden leveyttä ei ole määritelty.
  • Natiivimainoksessa tulee olla kehys ja MAINOS-sana.

Kehys

  • Leveys 5 mm (14 pt.)
  • Väri mainostajan valinnan mukainen ja värin tulee selkeästi erottua lehden sivusta.
  • Natiivimainoksissa ei voi käyttää median brändivärejä. Mainostaja voi kuitenkin vapaasti käyttää omia brändivärejään, silloinkin kun ne muistuttavat sen median värejä, jossa ilmoitus julkaistaan.

Mainos-sana

  • Mainos-sana tulee olla kehyksen vasemmassa ylälaidassa ja oikeassa alalai­dassa.
  • Mainos-sana kirjoitetaan isoilla kirjaimilla ja lihavoidulla päätteettömällä fontilla (esim Arial Bold. / Helvetica Bold).
  • Fontin pistekoko 12 pt.
  • Väri tulee olla musta tai valkoinen, riippuen siitä kumpi erottuu kehyksen väristä paremmin.
  • Natiivimainoksiin, jotka selkeästi erottuvat toimituksellisesta sisällöstä esimerkiksi taustavärillä tai pohjakuvalla, riittää MAINOS-sanat ylä- ja alalaidassa yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Näihin ei tarvita kehystä.

Epäselvät tapaukset tai kehyksen puuttuminen

Epäselvissä tapauksissa pyydämme toimittamaan aineiston nähtäväksi vuorokautta (1 työpäivä) ennen aineistoaikataulua.

Lehden toimitus tekee päätöksen tarvitaanko kehyksiä vai ei.

Aineistojen käännöspalvelu

Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä. Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.

Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)

  • Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
  • Vasabladet: sales@vasabladet.fi
  • Österbottens Tidning: sales@ot.fi.

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.

Aineistoja on mahdollista varioida eri alueille/eri medioihin sopivaksi, kunhan variointisääntö täyttyy. Tämä tarkoittaa, että ilmoituksen sisällöstä vähintään 50% tulee olla kaikissa ilmoituksissa samaa sisältöä ja max 50% voi olla alueellisesti varioitua sisältöä.

Kärkimedian ruotsinkieliset lehdet tarjoavat veloituksetonta käännöspalvelua. Palvelu koskee kaikkia tuotteitamme. Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa):

Aineiston mukana toimitettavat tiedot:

  • Asiakas
  • Julkaisupäivämäärä

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 4 päivää. Asiakas lähettää aineiston (valmis pdf) kampanjassa oleville lehdille aineistolinkin kautta.

Julkaisupäivä Varaus viimeistään Aineisto viimeistään
Maanantai Perjantai klo 9.00 Perjantai klo 12.00
Tiistai Maanantai klo 9.00 Maanantai klo 12.00
Keskiviikko Tiistai klo 9.00 Tiistai klo 12.00
Torstai Keskiviikko klo 9.00 Keskiviikko klo 12.00
Perjantai Torstai klo 9.00 Torstai klo 12.00
Lauantai Perjantai klo 9.00 Perjantai klo 12.00
Sunnuntai Perjantai klo 9.00 Perjantai klo 12.00

Sama aikataulu koskee myös muutoksia tai peruutuksia.

Huom! Poikkeuksena erikoispaikat  ja esim. liitteet, joilla erillinen aikataulu.

Kysy tarkemmat aikataulutiedot Palvelupisteestä puh. 075 757 8550 tai palvelupiste@karkimedia.fi

Ilmestymispäivät juhlapyhien yhteydessä

x = ei ilmesty
o = pyhähinta

  • Linkki lähetetään automaattisesti aineistontoimittajan sähköpostiin, kun ilmoitusvaraus on saapunut Putkeen (Kärkimedian tilausjärjestelmä) ja kampanjan ensimmäiseen julkaisupäivään on aikaa enintään 14 pv.
  • Aineistot voi ladata heti linkin saapumisen jälkeen (linkki on aktiivinen deadlineen saakka, joten sieltä pystyy tarvittaessa lataamaan myös uuden korvaavan materiaalin)
  • Valmis aineisto on PDF-tiedosto, joka sisältää kaikki ilmoitukseen kuuluvat elementit: tekstit, kuvat, grafiikat, ja fontit.
  • Aineistossa pdf:n aineistokoon pitää olla sama, kuin Putkeen varatun ilmoituksen koko. Järjestelmä tarkistaa aineistoa ladattaessa, että nämä tiedot ovat aineistossa ovat oikein ja ilmoittaa heti mahdollisista virheistä. Virheiden korjaamisen jälkeen materiaali siirtyy lehdille!
  • Kampanjassa olevista julkaisupäivistä, joissa deadline on tulevaisuudessa järjestelmä lähettää automaattisesti muistutuksena linkin uudelleen sähköpostiin, kun deadlineen on aikaa 2 tuntia. (muistutus lähtee vain, jos materiaalia ei ole toimitettu)
  • Linkin kautta voi ladata aineistoja arkisin klo 7.00-22.00 välisenä aikana. Materiaalin lataus onnistuu myös muuna aikana mutta tällöin on varauduttava mahdollisiin päivityksiin yms.
  • Aineistot ladataan linkin kautta viimeistään julkaisupäivää edeltävänä päivänä klo. 12.00 mennessä.
  • Deadlinen jälkeen linkin kautta ei pysty enää syöttämään aineistoa.
  • Palvelupiste pystyy aktivoimaan tarvittaessa linkin uudelleen.

Aineistolinkkeihin tai materiaaleihin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä aineistotukeemme: aineistotuki@karkimedia.fi, puh. 075 757 8555 (arkisin klo. 8.30-16.00)

Ilmoitusvarauksiin liittyvissä asioissa auttaa palvelupisteemme: palvelupiste@karkimedia.fi, puh. 075 757 8550 (arkisin klo. 8.00-16.00)

Ennakkovarauksissa sekä erikoispaikoissa erillinen aikataulu, kysy tarkempi tieto Palvelupisteestämme

Peruutukset

Normaalit varaukset: Jos ilmoitus perutaan viimeisen varausajan jälkeen tai asiakas ei toimita aineistoa, Kärkimedia on oikeutettu veloittamaan asiakkaalta ilmoituksen nettohinnan.
Ennakkovarattavat paikat: noudatetaan kyseisen ennakkovarattavan tuotteen aikataulua ja peruutusehtoa.
Erikoispaikat (esim. etu- ja takasivut): Ilman peruutusmaksua 1 kk ennen julkaisua. Veloitus 30 % bruttohinnasta, jos peruutus tehdään varausajan jälkeen. Aineistopäivän jälkeen perutuista veloitetaan ilmoituksen nettohinta. Kampanjakohtaiset /lehtikohtaiset peruutusehdot voivat poiketa tässä esitetyistä peruutusehdoista.

Poliittinen mainonta

Poliittisen mainonnan merkitsemisvaatimukset 10.10.2025 lähtien

Mainoksessa tulee olla:

  • ”POLIITTINEN MAINOS” – selkeästi, lihavoituna ja visuaalisesti erottuvana.
  • Rahoittajan nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) – ilmoitettava suoraan mainoksessa. Jos rahoittaja ja sen määräysvaltaa viime kädessä käyttävä taho ovat eri, molemmat on mainittava .
  • Rahoittajan määräysvaltaa käyttävän tahon nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) – Tieto on ilmoitettava, jos rahoittaja on jonkin sellaisen tahon määräysvallassa, jolla on ratkaiseva vaikutusvalta sen elinten kokoonpanon, äänestysten tai päätösten suhteen (esim. konsernin emoyhtiö).
  • Aihe – esim. vaalit (”Eduskuntavaalit 2025”), kansanäänestys, lainsäädäntöhanke tai sääntelyaloite, johon mainos liittyy.
  • Linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen, josta löytyy tarkemmat tiedot mainoksesta ja sen rahoituksesta ja maksajasta.
  • Lisähuomiot:
  • Merkintöjen ei ole pakko olla suuraakkosin, mutta selkeä lihavointi ja erottuva tausta ovat suositeltavia.
  • Merkinnät ja avoimuusilmoitus (tai linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen) tulee esittää yksittäisessä laatikossa, joka erottuu taustasta.

Palvelupiste

avoinna arkisin klo 8:00 – 16:00
Puh: 075 757 8550,
palvelupiste@karkimedia.fi

Käyntiosoite

Tammasaarenkatu 5
(Santa Maria -talo, 3. krs)
00180 Helsinki


Hae sivustolta