EU:n uusi Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) -asetus tiukentaa poliittisen mainonnan sääntelyä 10. lokakuuta 2025 alkaen kaikissa EU:n maissa.
TTPA -asetus velvoittaa, että poliittinen mainonta on jatkossa entistä läpinäkyvämpää. Asetuksen tavoitteena on varmistaa, että kansalaiset näkevät selkeästi, kuka mainoksen on rahoittanut, miksi he näkevät sen ja miten viestiä on mahdollisesti kohdennettu. Sääntely lisää avoimuutta, ehkäisee väärinkäytöksiä ja vahvistaa luottamusta demokraattisiin prosesseihin kaikkialla EU:ssa.
Google, Meta ja Microsoft rajoittavat muuttuvan EU-lainsäädännön vuoksi poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa lokakuusta alkaen.
Näiden kansainvälisten toimijoiden tiukentuneiden tulkintojen seurauksena poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa joudutaan toistaiseksi rajoittamaan myös Kärkimedian display-tuotteissa.
Poliittiset ja yhteiskunnalliset mainostajat voivat jatkaa kampanjointia Kärkimedian painetuissa sanomalehdissä. Kärkimedian medioilla on laaja tavoittavuus ja valikoima ratkaisuja niin valtakunnallisiin kuin alueellisiin kampanjoihin.
Mitä pidetään poliittisena mainontana?
Mainonta katsotaan poliittiseksi, kun sen rahoittajana toimii poliittinen toimija itse tai joku hänen puolestaan. Tai kun mainonnan viesti on suunniteltu vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin.
Esimerkkejä poliittisista toimijoista ovat poliittiset puolueet ja poliitikot, kuten kansanedustajat, ehdokkaat, kunnallispoliitikot tai kuntavaaliehdokkaat.
Jokaisessa poliittisessa mainoksessa on oltava:
- Selkeä “poliittinen mainos” -merkintä
- Rahoittajan nimi ja yhteystiedot
- Linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen, jossa kerrotaan kampanjan taustatiedot
Ilman vaadittuja tietoja mainosta ei voida julkaista.
Jos mainosta on kohdennettu, tämä on ilmoitettava avoimesti. Mainostajalla on velvollisuus dokumentoida nämä tiedot, ja niitä säilytetään EU:n avoimuusrekisterissä. Vastuu poliittisen mainonnan ilmoittamisesta on mainostajalla: mainostaja ilmoittaa kampanjan poliittiseksi ja toimittaa avoimuusilmoituksen tiedot.
Rajoitettuja aiheita yhteiskunnallisessa mainonnassa ovat:
- Ilmastonmuutoskampanjat
- Maahanmuuttopoliittiset keskustelut
- Terveydenhuoltouudistuksen puolesta vaikuttaminen
- Verotus- ja talouspoliittinen viestintä
- Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja ihmisoikeuksien aloitteet
- Sisältö, joka käsittelee poliittisesti arkaluontoisia tai sosiaalisesti jakavia aiheita
Autamme mielellämme. Olethan yhteydessä, jos mieleesi tulee kysyttävää!