Meta tekee miljardit huijausmainoksilla – Kotimainen uutismedia erottuu luotettavuudellaan

Iiris Lehtola
Digital Director
045 352 8522
iiris.lehtola@karkimedia.fi

Reutersin marraskuussa julkaiseman erikoisraportin mukaan Meta Platformsin alustat, kuten Facebook, Instagram ja WhatsApp, näyttävät arvioiden mukaan jopa 15 miljardia huijausmainosta päivässä. Lisäksi sisäiset asiakirjat osoittavat, että huijaus- ja kiellettyjen tuotteiden mainoksista saatava osuus mainostuotoista voisi olla arviolta noin kymmenesosa Metan koko mainosliikevaihdosta.

Mainosympäristö ei ole vain tekninen kanava, vaan olennainen osa brändiviestiä

Tämä herättää vakavan kysymyksen Suomessakin eniten käytetyn digitaalisen mainosympäristön luotettavuudesta. Kun suuri osa sisällöstä on petollista tai harhaanjohtavaa, myös siellä näkyvien rehellisten mainostajien brändit kärsivät. Mainosympäristö ei ole vain tekninen kanava, vaan olennainen osa brändiviestiä. Jos ympäristöä leimaa epäluotettavuus, myös mainostajan viesti hämärtyy ja luottamus horjuu. Kun maailman suurimpiin kuuluva teknologiayhtiö saa merkittävän osan tuloistaan huijausmainoksista, herää perusteltu epäilys siitä, kykeneekö se todella valvomaan mainosympäristönsä laatua ja suojelemaan mainostajia ei-toivotuilta kytköksiltä.

Vastuullisuuden lisäksi mainonta myös huomataan paremmin kotimaisessa mediassa

Onneksi mainostaja voi myös valita näkyä ympäristössä, johon voi aidosti luottaa. Kotimaisella uutismedialla on selvä kilpailuetu: Suomessa toimiva media rakentuu tutkittuun journalismiin ja yhteiskunnalliseen rooliin, jota yksikään globaali alusta ei pysty jäljittelemään. Suomessa uutisiin luotetaan enemmän kuin missään muualla maailmassa. Reuters Institute Digital News Report 2024 -selvityksen mukaan 69 prosenttia suomalaisista luottaa uutisiin – tulos, joka kertoo pitkäjänteisestä työstä läpinäkyvyyden, totuudenmukaisuuden ja journalististen periaatteiden puolesta.

Vastuullisuuden lisäksi mainonta myös huomataan paremmin kotimaisessa mediassa. Tutkitusti uutismedian ympäristössä mainos saa enemmän huomiota ja herättää vahvempaa luottamusta kuin sosiaalisen median alustoilla.

Luotettava mediaympäristö tukee siis sekä brändin arvoja että sen näkyvyyttä, ja juuri siksi kotimainen uutismedia on nyt arvokkaampi kuin koskaan.

Palvelupiste

avoinna arkisin klo 8:00 – 16:00
Puh: 075 757 8550,
palvelupiste@karkimedia.fi

Käyntiosoite

Tammasaarenkatu 5
(Santa Maria -talo, 3. krs)
00180 Helsinki


Hae sivustolta