Kärkimedia ja MarkkinointiKollektiivi kutsuvat markkinoinnin alan ammattilaiset kilpailemaan lasten mielenterveyden edistämisen puolesta

MarkkinointiKollektiivin ja Kärkimedian järjestämässä markkinointikilpailussa rikotaan alan perinteisistä kilpailuista tuttuja kaavoja. Koitos on toista kertaa järjestettävä kaksipäiväinen markkinointikilpailu, joka on avoin kaikille markkinoinnin alan ammattilaisille. Asiakkaan roolissa syksyn 2021 Koitos-kilpailussa on MIELI ry ja kumppanina myös Heku-ryhmä.

Kilpailun tavoitteena on nostaa näkyväksi lasten mielenterveyden edistämisen merkitys tuottamalla markkinointiviestinnän konsepti, joka kiteytyy monikanavaiseksi sanomalehtimainokseksi Kärkimedian julkaisuihin.

”Koitos-kilpailussa olemme saaneet yhdistettyä upealla tavalla kaikkien mukana olevien tahojen tavoitteet tehdä jotain konkreettista hyvän asian puolesta. Meille kaikille on tärkeää saada aikaan muutosta parempaan mielenterveyden, ja erityisesti lasten hyvinvoinnin parissa. MarkkinointiKollektiivi haluaa olla alan ammattilaisille oppimisen ja kehittymisen foorumi, Kärkimedia haluaa nostaa mainonnan suunnittelun osaamista, Heku tukea alan ammattilaisia työssään – ja järjestämällä kilpailun me kaikki voimme kantaa kortemme kekoon antaaksemme näkyvyyttä ja huomiota tärkeälle MIELI ry:n tekemälle työlle.” summaa kilpailua tuottava Marica Thorén MarkkinointiKollektiivista.

“Koitos järjestetään nyt toista kertaa ja innolla odotan tämän vuoden kisaa. Tälläkin kertaa ollaan ison ja ajankohtaisen asian äärellä tekemässä hyvää. Kärkimedia uutismedian edustajana haluaa vaikuttaa ja tarjota non profit- toimijalle laajan valtakunnallisen näkyvyyden tärkeän asian puolesta Suomen suurimmassa mainosmediassa.  Samalla haluamme kannustaa ja sparrata markkinoinnin alan ammattilaisia hyvään suunnittelutyöhön. Koitos on mainonnan suunnittelukilpailu paremman sanomalehtimainonnan puolesta. Hyviä ja kaupallisesti toimivia kampanjoita julkaistaan sanomalehdissä paljonkin, mutta mahdollisuuksia olisi tehdä vielä toimivampaa, oivaltavampaa ja pysäyttävämpää mainontaa”, Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart sanoo.

Markkinoinnin ammattilaiset haastetaan mukaan parantamaan lasten mielenterveyttä

Koitos-markkinointikilpailun voittajatyö julkaistaan kilpailun jälkeen Kärkimedian 31:ssa sanomalehdessä, joita ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Turun Sanomat.

Koitos-kilpailun non profit asiakkaana on MIELI ry. MIELI ry on mukana edistämässä ja vahvistamassa eri tavoin lasten ja nuorten mielenterveyttä aina neuvolasta nuoreen aikuisuuteen asti. Kilpailun kisatiimeille haasteeksi tulee suunnitella työ, jolla nostetaan erityisesti 6-13 vuotiaiden alakoululaisten parissa tehtävän mielenterveyttä edistävän työn tärkeys näkyväksi.

“Yhteiskunnallisessa keskustelussa ja uutisoinnissa esiin nousevat kriisiytyneet tilanteet, käytöshäiriöt ja mielenterveyden häiriöt. On tärkeää vahvistaa lasten mielenterveyttä pitkäjänteisesti, olla mukana tukemassa lapsia ja perheitä aina neuvola-ajoista varhaiseen aikuisuuteen. Jos reagoimme vain havaittuihin ongelmiin, olemme aina myöhässä.” sanoo lasten ja nuorten mielenterveystyön johtaja Marjo Hannukkala MIELI ry:stä.  “Tutkitusti on vaikuttavinta vahvistaa jokaisen lapsen mielen hyvinvointia jo ennaltaehkäisevästi. Kilpailijoiden haasteena on tehdä edistävän mielenterveystyön merkitys näkyväksi. Toivomme, että kilpailun lopputuloksena syntyy oivaltava markkinointiviestinnän konsepti ja rohkea kampanjatoteutus ” kampanjapäällikkö Katri Korpinen MIELI ry:stä jatkaa.

Tulevan kampanjan avulla MIELI ry:llä on mahdollisuus vaikuttaa Kärkimedian kautta kaikkiin suomalaisiin ja nostaa lasten mielenterveyden edistämisen merkitys puheenaiheeksi. Kampanjan ensisijaisena kohderyhmänä on koko suomalainen aikuisväestö, ja erityisesti ne lasten läheiset aikuiset, jotka ovat läsnä alakoululaisen arjessa.

“Huomasimme jo viime vuonna Koitos-kilpailua tehdessä, että monelle alan ammattilaiselle on tärkeä päästä suuntaamaan oma osaamisensa, ihmisiin vaikuttaminen, hyvään. Tässä on siihen mahdollisuus! Siksikin haluamme, että kilpailu on avoin kaikille alalla työskenteleville: virkavuosilla, tittelillä tai työpaikalla ei ole väliä. Hakijoiden joukosta muodostetaan viiden henkilön ryhmiä, jotka suunnittelevat yhdessä markkinointikonseptin. Samalla kun parannetaan maailmaa, opitaan hyvän sanomalehtimainonnan suunnittelusta ja jaetaan tiimien kesken osaamista!” Thorén tähdentää.

Kansainvälisen tason tuomarointia mukana

Koitos-kilpailun päätuomarina jatkaa viime vuonna samassa roolissa toiminut, alalla arvostettu Wunderman Thompsonin ECD Anu Niemonen. 

”Olen kovin iloinen, ylpeä ja innoissani, että saan olla mukana jälleen kerran Koitoksessa, joka on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen tapa kehittää alaa äärimmäisen tärkeän briefin ja asian ympärillä”, riemuitsee Niemonen.

Niemosella on suomalaisessa mittapuussa laajasti kokemusta kansainvälisistä ja arvostetuista markkinointikilpailuista. Hän on ollut tuomaristossa muun muassa Cannes Lionsissa, Clio Awardsissa ja One Show’ssa.

”Kärkimedia ja Markkinointikollektiivi tekevät tärkeää työtä kilpailussa, jossa palkintona on pystin sijaan kampanja ajankohtaiselle ja yhteiskunnallisesti merkittävälle asialle Suomen arvostetuimmassa ja luotettavimmassa mediassa. Loistavaa! Tuskin maltan odottaa syksyä!” Niemonen summaa.
Muut tuomariston jäsenet paljastetaan kesän ja syksyn mittaan. Tuomareiden työpanos Koitoksessa ei ole pelkästään voittajatyön valinta, vaan tuomarit toimivat myös sparrareina ja näkemyksellisinä haastajina kisan työryhmille.

Hae mukaan Koitokseen:  https://www.lyyti.fi/reg/koitoshaku2021

Lisätietoa:

MIELI ry:n lasten ja nuorten mielenterveystyön johtaja Marjo Hannukkala: marjo.hannukkala@mieli.fi  tai +358 40 581 1068

MIELI ry:n kampanjapäällikkö Katri Korpinen: katri.korpinen@mieli.fi tai  +358 40 156 1766

Kärkimedia brändijohtaja Kati Mélart: kati.melart@karkimedia.fi tai +35850 341 3092

MarkkinointKollektiivi: Head of Partnerships, partner
Marica Thorén marica@mkollektiivi.fi tai +35840 675 8908