Kärkimedia tavoittaa nuorista aikuisista lähes 70%

Uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan (KMT 2018) 90% suomalaisista lukee sanomalehteä viikoittain.

Painettu lehti on lukuvälineenä edelleen suosituin (71 %), suosio on jopa hieman kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna. Matkapuhelin on toiseksi suosituin (49%), ja sen käyttö lukuvälineenä kasvaa edelleen. 

Painettu sanomalehti on Suomen luotettavin media. Sanomalehteä pidetään tärkeimpänä, asiantuntevimpana, hyödyllisimpänä ja läheisimpänä uutislähteenä. Tämä korostuu erityisesti nuorissa aikuisissa. Kärkimedia tavoittaa alle 30- vuotiasta 69%. Laadukkaasta ja luotettavasta uutissisällöstä ollaan valmiita maksamaan, iästä riippumatta. Sanomalehtien nettisivut ja sovellukset ovat myös mieluisin digimainonnan kanava ja erityisesti tämä korostuu nuoremmissa ikäryhmissä.

Kärkimedia tavoittaa 3,6 miljoonaa (82%) suomalaista viikoittain. Painetulla lehdellä tavoitetaan 2,9 miljoonaa lukijaa ja digillä 2,2 miljoonaa lukijaa.

Näköislehtien lukijamäärä on edelleen voimakkaassa kasvussa. Lukijamäärä viikossa on tällä hetkellä 488 000, uusia lukijoita on tullut lisää 38% kahden vuoden takaiseen mittaukseen verrattuna.

Nuoret ovat sanomalehtikansaa 

”Ilahduttavaa on nähdä että sanomalehti tavoittaa lähes 70% alle 30- vuotiaista. Tämä todistaa sen, että nuorempi sukupolvi on myös sanomalehtikansaa kuten vanhemmat ikäryhmät. Nuoret ovat myös valmiita maksamaan laadukkaasta sisällöstä, joka selkeästi näkyy nuorempien kasvavissa tilausmäärissä. Sanomalehti on vahva alusta markkinoijalle kun kyseessä on nuoret kohderyhmät. Sanomalehti on suomalaisten mielestä myös mieluisin digimainontaympäristö (39 %) ja erityisesti tämä korostuu alle 30-vuotiaiden ikäryhmässä (51%). Puheet sanomalehden näivettymisestä voidaan todellakin näiden tulosten valossa lopettaa!”, kommentoi Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

Sanomalehden rooli Suomen ykkösmediana on muuttumaton

”Tutkimustulokset osoittavat luulot printtimedian hiipumisesta vääräksi. 91 % suomalaisista lukee sanomalehteä viikoittain, mikä tarkoittaa yli 4 miljoonaa silmäparia. Oman paikkakunnan sanomalehti on tärkeä, josta luetaan paikallisuutiset ja haetaan päivän tarjoukset ja menovinkit. Suomalaiset ovat lukijakansaa ja sanomalehden rooli Suomen ykkösmediana on muuttumaton” ,kertoo Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

Kokonaistavoittavuus (painettu + digi) viikkoPainettu lehti*Painettu lehti*Digi
päiväviikkoviikko
Aamulehti680 000213 000292 000531 000
Aamuposti64 00031 00050 00022 000
Etelä-Saimaa104 00046 00068 00059 000
Etelä-Suomen Sanomat232 00083 000113 000179 000
Forssan Lehti39 00023 00034 00013 000
Helsingin Sanomat1 716 000672 0001 038 0001 206 000
Hufvudstadsbladet116 00057 00092 00044 000
Hämeen Sanomat74 00044 00063 00025 000
Iisalmen Sanomat44 00023 00035 00011 000
Ilkka194 00086 000118 000122 000
Itä-Häme33 00018 00025 00011 000
Itä-Savo60 00029 00038 00039 000
Kainuun Sanomat77 00033 00047 00038 000
Kaleva451 000124 000178 000374 000
Karjalainen206 00077 000106 000143 000
Keski-Uusimaa80 00031 00049 00043 000
Keskipohjanmaa117 00047 00067 00076 000
Keskisuomalainen249 000107 000150 000152 000
Kouvolan Sanomat92 00047 00065 00050 000
Kymen Sanomat74 00037 00053 00038 000
Lapin Kansa148 00079 000107 00086 000
Länsi-Savo83 00039 00056 00043 000
Länsi-Suomi71 00027 00041 00052 000
Länsi-Uusimaa41 00022 00036 00013 000
Pohjalainen99 00045 00066 00058 000
Salon Seudun Sanomat64 00038 00054 00024 000
Satakunnan Kansa262 00096 000128 000214 000
Savon Sanomat269 000100 000147 000169 000
Turun Sanomat374 000163 000228 000251 000
Uusimaa63 00024 00044 00029 000
Vasabladet70 00042 00054 00039 000
Österbottens Tidining55 00034 00043 00026 000
Kärkimedia (nettotavoittavuus)3 635 0002 212 0002 896 0002 226 000

 Kysy lisää Kärkimedian tutkimuspäällikö Katri Åbergilta  044- 239 7924 katri.aberg@karkimedia.fi  tai toimitusjohtaja Tom Jungellilta  050-549 8180 tom.jungell@karkimedia.fi