Kärkimedialla vahva tavoittavuus

Uudet Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset on julkaistu. Viikon aikana Kärkimedia tavoittaa 3,6 miljoonaa suomalaista. Sanomalehteä pidetään luotettavana ja tärkeänä. Laadukas journalismi takaa sanomalehdille paikan suomalaisten elämässä, luetaan lehteä sitten painettuna tai digitaalisena.

Kärkimedia-paketti tavoittaa nopeasti ja tehokkaasti, jopa yhdessä päivässä.

  • Painetulla lehdellä tavoitetaan 2 miljoonaa ja digitaalisilla kanavilla 1,6 miljoonaa suomalaista päivän aikana.
  • Digitaalisten kanavien päivätavoittavuus on kasvusuuntainen, tarve nopeaan uutispäivitykseen ohjaa entistä useammin sanomalehden sivuille verkossa.

Lokakuun alusta lähtien viides ruotsinkielinen sanomalehti, perinteikäs Åbo Underrättelser, liittyy mukaan Kärkimedia-perheeseen.

ÅU tavoittaa 14 000 lukijaa päivässä painetulla lehdellä, digissä 16 000 lukijaa viikossa. Åbo Underrättelserin päämarkkina on nimensä mukaisesti Turussa, lukijakunnassa on pääasiassa ruotsinkielistä väestöä, mutta mukaan mahtuu myös suomenkielisiä. Kärkimedia-paketin viidellä ruotsinkielisellä lehdellä tavoitetaan erinomaisesti äidinkielenään ruotsia puhuvat sekä kaksikieliset perheet.

Oman kielen lisäksi suomalaisille tärkeä on oma kotipaikka. Sanomalehden rooli paikallisten uutisten ja tiedon tarjoajana on merkittävä.

  • 93% suomalaisista kokee saavansa sanomalehdistä tietoa paikallisista asioista ja tapahtumista. Myös paikallisten toimijoiden mainonta on sanomalehdessä itselle sopivassa ympäristössä, näin ajattelee 70% kuluttajista.
  • Sanomalehti antaa tukea ostopäätöksiin ja ostopaikan valintaan. Lähes puolet suomalaisista kokee, että sanomalehti antaa myös aiheen vierailla mainostajan verkkosivuilla.

Paitsi lukeminen myös kuluttajien ostokäyttäytyminen on yhä kasvavassa määrin monikanavaista. Kärkimediassa mainostajan tarve tavoittaa kuluttaja eri tavoin on huomioitu automaattisesti monikanavaisessa tuotteessa. 11 lehdessä suurimpiin mainoskokoihin painetussa lehdessä tulee jo valmiiksi mukaan digikontakteja; lisää tavoittavuutta ja toistoa.

Kysy lisää Kärkimedian Insightista minna.haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213