Kärkimedian Katse mullistaa tavan ennustaa, mitata ja raportoida display-mainontaa!

Kärkimedia käynnistää merkittävän display-mainonnan huomiovaikutuksiin keskittyvän Katse-raportoinnin. Mainostajille tarjotaan helmikuusta alkaen aiempaa tehokkaampi tapa ennustaa, mitata ja raportoida display-mainontaa.

Katse toteutetaan yhteistyössä mainonnan huomioanalytiikan mittaukseen ja raportointiin erikoistuneen suomalaisen Viomba-yhtiön kanssa.

Teknisestä näkyvyydestä todelliseen vaikuttavuuteen

Katse-huomioanalytiikka tarkoittaa sitä, että Kärkimedia raportoi jatkossa jokaisen display-kampanjan seenabilityn, eli sen kuinka suuri osuus kampanjan mainosnäytöistä on oikeasti huomattu. Raportin avulla voidaan mittaamisen lisäksi kehittää display-mainontaa vaikuttavammaksi.

Katse ennustaa, mittaa ja raportoi kampanjan todellista vaikuttavuutta, eikä vain teknistä näkyvyyttä (viewability), mikä on tähän asti ollut yleinen käytäntö alalla.

”Huomion mittaaminen on mainostajalle arvokasta monestakin syystä. Tutkimukset osoittavat, että mainonnan huomio (attention), verrattuna tekniseen näkyvyyteen, ennustaa jopa kolme kertaa paremmin mainoksen positiivista vaikutusta brändiin ja suoraan myyntiin”, kertoo Kärkimedian Head of Digital Sales Iiris Lehtola.

Uusi tapa tarkastella display-mainonnan toimivuutta otetaan käyttöön kaikkiin suoraan ostettuihin display-kampanjoihin!

Taustalla tarkka ja luotettava tekoäly

Katse-huomioanalytiikka perustuu tarkkaan ja luotettavaan tekoälyyn. Tämän taustalla on laaja kuluttajatutkimuspaneeli, jolla on katseenseurantalaitteet yhdistettynä käytössä olevaan selaimeen sekä mittausohjelmistoon. Paneelin avulla on kerätty dataa jo kahdeksan vuotta ja sitä päivitetään jatkuvasti.

Tieteellisin termein sanottuna kerätyllä datalla koulutetaan konvoluutioneuroverkkoihin perustuvaa tekoälyratkaisua.

”Katseen tavoitteena on kasvattaa verkkomainonnan arvoa ja tuloksellisuutta kotimaisessa uutismediakentässä. Tiedämme, että uutismediassa mainonta huomataan ja muistetaan keskimäärin paremmin kuin muissa medioissa. Nyt pystymme myös todentamaan sen tekoälyn avulla”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos.

Katse auttaa suunnittelemaan display-kampanjan halutuista tuloksista lähtien

”Jo kampanjan suunnitteluvaiheessa saamme luotettavan ennusteen kampanjan todennäköisestä seenabilitysta. Voimme siis alkaa suunnittelemaan kampanjoita siitä lähtökohdasta, kuinka paljon tarvitaan oikeasti nähtyjä mainosnäyttöjä toivottujen tulosten aikaansaamiseksi”, jatkaa Lehtola.

Lisäpalveluna Kärkimedia tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden testata ennakkoon myös mainosaineistoja huomaamisen osalta. Katse-analytiikan taustalla oleva tekoäly pystyy tuottamaan heatmapin (lämpökartan) aineistolle.

Heatmapin avulla mainostajan on mahdollista varmistaa, että kampanjan luova toteutus kiinnittää lukijan huomion oikeisiin asioihin ja haluttu viesti muistetaan ja osataan yhdistää mainostajan brändiin.

Kampanjan jälkeen raportoidaan todellinen huomiovaikuttavuus

Kärkimedia toimittaa loppuraportin kaikkien suoraan ostettujen display-kampanjoiden todellisesta huomiovaikuttavuudesta, eli kampanjan nähtyjen mainosnäyttöjen määrän ja prosentin suhteessa ostettuihin mainosnäyttöihin.

Katse-raportti sisältää myös kampanjan keskimääräisen viewtimen, eli kuinka kauan mainosta on keskimäärin katsottu. Tämän tiedetään olevan suoraan yhteydessä muun muassa siihen, kuinka pitkän muistijäljen mainos on jättänyt sen huomanneeseen lukijaan.

Mikäli mainostaja on tilannut myös mainosaineistojen huomiomittauksen, toimitamme kampanjan jälkeen myös mainosaineistojen toteutuneet huomioheatmapit, joita voidaan hyödyntää oppina tulevien kampanjoiden suunnittelussa.

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Juuso Liljeroos

Toimitusjohtaja
050 506 0622

Iiris Lehtola

Head of Digital Sales
045 352 8522

Kärkimedia on 32 alueensa suurimman sanomalehden yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Kärkimedian tehtävä on myydä, markkinoida ja kehittää koko sanomalehtimediaa.