Kärkimedian näköislehtien lukijamäärien kasvu jatkui voimakkaana

Kärkimedia tavoittaa lähes kaikki suomalaiset, huikeat 3,7 miljoonaa lukijaa viikoittain. 3 miljoonaa suomalaista lukee sanomalehden painettuna ja 2,2 miljoonaa digitaalisesti. Yhä useampi seuraa sanomalehtimedian sisältöjä sekä painettuna että digitaalisena. (KMT syksy 2017/kevät 2018).

 

460 000 suomalaista lukee Kärkimedian sanomalehtien näköislehtiä viikoittain. Tämä tarkoittaa 22% kasvua viime vuoteen verrattuna. Yksittäisillä lehdillä kasvu on ollut jopa 50%.  Esimerkiksi Helsingin Sanomat on kasvattanut näköislehden lukijamääräänsä neljänneksellä.                        

Suomalaiset haluavat edelleen maksaa laadukkaasta sisällöstä ja 64%:lla suomalaisista on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus.

Suomalaiset ovat kiinnostuneita sanomalehtimedian sisällöistä iästä riippumatta. Nuorissa alle 30-vuotiaissa tavoittavuus on jopa 71%.  Yli 50-vuotiaissa lähes 90%. Sanomalehtimainontaan myös suhtaudutaan medioista positiivisimmin iästä riippumatta.

Kärkimedia tavoittaa päättäjät ylivoimaisesti parhaiten, viikkotavoittavuus on 89%. Se on  reippaasti enemmän kuin kaupallisilla tv-kanavilla tai perinteisillä päättäjämedioilla. Päättäjät seuraavat sanomalehtimedian sisältöjä hyvin monipuolisesti, niin painettuna kuin digitaalisena.

Sanomalehti tavoittaa ylivoimaisesti parhaiten suomalaiset. Suomalaiset ovat lukijakansaa. He lukevat sanomalehteä pitkin päivää, päätelaite vain vaihtelee päivän aikana. Kun mainostajalla on sanottavaa, kampanja sanomalehtimediassa aktivoi suomalaisia parhaiten, tutkitusti”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

Kärkimedia tavoittaa suomalaiset niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti, pääkaupunkiseudulla ja maakunnissa. Paikallisuus on yksi Kärkimedian sanomalehtien tärkeimmistä vahvuuksista. Oma sanomalehti kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana. Uskottavasti ja luotettavasti.  Ihmisiä, uutisia, paikallisia tapahtumia ja itseä kiinnostavaa mainontaa”, toteaa Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

 

Lisätietoa antavat tutkimuspäällikkö katri.aberg@karkimedia.fi  p .044-239 7924 ja toimitusjohtaja tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180

 

 

KärkimedialehtiPainettu lehti

päivätavoittavuus

Painettu lehti

viikkotavoittavuus

Digitaalinen

viikkotavoittavuus

Kokonais-

viikkotavoittavuus

Aamulehti220 000311 000418 000607 000
Aamuposti30 00050 00035 00072 000
Etelä-Saimaa48 00070 00040 00090 000
Etelä-Suomen Sanomat87 000117 000166 000235 000
Forssan Lehti22 00032 00010 00035 000
Helsingin Sanomat673 0001 039 0001 452 0001 881 000
Hufvudstadsbladet71 000105 00046 000121 000
Hämeen Sanomat44 00062 00014 00075 000
Iisalmen Sanomat25 00038 00013 00046 000
Ilkka93 000134 00059 000149 000
Itä-Häme20 00025 00012 00034 000
Itä-Savo30 00041 00041 00069 000
Kainuun Sanomat31 00048 00048 00083 000
Kaleva128 000189 000265 000361 000
Karjalainen76 000105 000102 000174 000
Keski-Uusimaa32 00051 00042 00081 000
Keskipohjanmaa46 00072 00057 000106 000
Keskisuomalainen109 000155 000164 000275 000
Kouvolan Sanomat48 00068 00066 000102 000
Kymen Sanomat39 00057 00054 00087 000
Lapin Kansa86 000114 00094 000168 000
Länsi-Savo41 00060 00043 00084 000
Länsi-Suomi28 00040 00070 00080 000
Länsi-Uusimaa23 00038 00020 00046 000
Pohjalainen45 00072 00055 000103 000
Salon Seudun Sanomat40 00057 00030 00078 000
Satakunnan Kansa96 000131 000105 000186 000
Savon Sanomat107 000156 000177 000276 000
Turun Sanomat162 000232 000205 000352 000
Uusimaa25 00045 00034 00071 000
Vasabladet44 00059 00073 00098 000
Österbottens Tidning32 00041 00035 00061 000
Kärkimedia2 253 0002 954 0002 232 0003 691 000