Milloin viimeksi mietit, minne mainosrahasi päätyvät?

Ulkomaisten toimijoiden osuudet kotimaisesta mediamarkkinasta kasvavat räjähdysmäisesti

Digitaalisessa mainonnassa kansainväliset jätit vievät jo leijonanosan kaikista mediapanostuksista. Vuodesta 2017 ulkomaiset toimijat ovat kasvattaneet osuuksiaan suomalaisesta mediarahasta peräti 152 prosenttia. Vuonna 2022 Suomessa yritykset panostivat sosiaalisen median mainontaan ja hakukonemainontaan jopa 2,5-kertaisen määrän verrattuna vuoteen 2017. Muutos viidessä vuodessa on radikaali.

”Kärkimedia edustaa Suomessa uutismediaa ja alueensa 34 suurinta sanomalehteä. Haluamme pysäyttää mainostajat pohtimaan nykytilannetta, kuinka paljon omasta markkinointibudjetista ulkomaiset mainosjätit jo vievät?  Kun mainonnan investoinnit jäävät Suomeen, varmistetaan mediataloissa jatkossakin laadukas journalismi ja työpaikat”, Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos toteaa.

Kärkimedia edistää kotimaisen ja luotettavan uutismedian asiaa yhdessä liittojen kanssa

Suomalaista sanomalehtialaa ja uutismediaa edustavana organisaationa Kärkimediassa todettiin, että tilanteesta ei voi olla enää hiljaa. Siksi on avattu kotimainenmedia.fi, joka herättelee mainostajia miettimään mediapanostustensa kohteita. Mukana kampanjassa ovat Suomen Journalistiliitto, Suomalaisen työn liitto ja Uutismedian Liitto. Kampanjasivulla voit lukea liittojen mietteitä kampanjasta! Puheenvuoron saavat Suomen Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho, Uutismedian Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen ja Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola.

”Vapaan kaupallisen median rooli demokratian, sananvapauden ja hyvinvoinnin edistämiseksi on suuri. Kärkimedia on luonteva yhteistyökumppani Uutismedian Liitolle, Journalistiliitolle ja Suomalaisen työn liitolle. Meille on tärkeää yhdessä edistää  kotimaisen luotettavan uutismedian asiaa yhdessä liittojen ja Kärkimedian lehtien kanssa”, Liljeroos päättää.

Lue lisää!