Useat Kärkimedian sanomalehdet kasvattivat lukijamääriään

7 Kärkimedian sanomalehteä nosti painetun lehden* lukijamääräänsä edelliseen mittaukseen verrattuna (KMT 2016). Valtaosa muista sanomalehdistä säilytti lukijamääränsä.

Kärkimedialehtien painetut ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 85% suomalaisista eli 3 793 000 lukijaa viikossa. Kärkimedian painetut- ja näköislehdet yhdessä tavoittavat 69% suomalaisista eli 3 090 000 lukijaa viikossa.

Kärkimedian sanomalehdet ovat selkeitä markkinajohtajia omilla alueillaan. Myös mainosvälineenä sanomalehti on Suomen suurin. Oman alueen sanomalehti koetaan tärkeäksi ja läheiseksi. Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vain vahvistunut kaikissa ikäryhmissä.

”Luvut kertovat jälleen sanomalehden vahvasta asemasta suomalaisten keskuudessa ja osoittavat miten tärkeä paikallinen sanomalehti on lukijoille. Kun muuttuvassa maailmassa on paljon keskustelua valeuutisista ja niiden vaikutuksista yhteiskuntaan, korostuu paikallisen sanomalehden rooli selkeästi luotettavimpana uutismediana markkinoilla. Tämä tietenkin entisestään vahvistaa sanomalehden tuloksellisuutta markkinointikanavana kun mainontaa vastaanotetaan mieluiten kaikista medioista juuri sanomalehdessä”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

”Oman kotipaikkakunnan uutiset ja tapahtumat kiinnostavat. Sanomalehteä pidetään niin tärkeänä, että sen sisällöistä halutaan maksaa. 67 prosentille suomalaisista sanomalehti tulee maksettuna tilauksena kotiin. Lehti luetaan joko painettuna tai digitaalisesti”, täydentää Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

Näköislehtien lukijamäärät kasvavat voimakkaasti. Kärkimedia tavoittaa 378 000 näköislehden lukijaa.Yksittäisten lehtien lukijamäärä on kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna  parhaimmillaan 21 000 (12%) viikossa, päivätasolla jopa 16 000 (16 %).

Näköislehden lukijat täydentävät hyvin painetun lehden lukijakuntaa: lukijoissa korostuu 40-60 -vuotiaat keskimääräistä paremmin ansaitsevat, eri päätelaitteita sujuvasti käyttävät ostohaluiset ja aktiiviset kuluttajat.

Lisäksi Kärkimedian tavoittavuutta kasvattavat HS Metro, Moro, Porilaine, Kale, TS Kaupunki ja Kotkan, Kouvolan ja Lappeenrannan Keskiviikko lehdet.

Lisätietoa antavat katri.aberg@karkimedia.fi  p.044-239 7924 ja  tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180

Lehti

 

Painettu lehti*,

päivätavoittavuus

 

Painettu lehti*,

viikkotavoittavuus

 

Painettu lehti ja digitaalinen sisältö

viikkotavoittavuus

Aamulehti217 000304 000620 000
Aamuposti37 00057 00077 000
Etelä-Saimaa54 00078 00097 000
Etelä-Suomen Sanomat88 000121 000224 000
Forssan Lehti  (ei kalibroitu)24 00035 00035 000
Helsingin Sanomat679 0001 046 0001 904 000
Hufvudstadsbladet70 000116 000153 000
Hämeen Sanomat  (ei kalibroitu)50 00071 00084 000
Iisalmen Sanomat26 00041 00053 000
Ilkka97 000134 000173 000
Itä-Häme20 00028 00034 000
Itä-Savo34 00049 00073 000
Kainuun Sanomat39 00055 00087 000
Kaleva140 000199 000372 000
Karjalainen84 000115 000180 000
Keskipohjanmaa51 00074 00078 000
Keskisuomalainen123 000178 000279 000
Keski-Uusimaa33 00055 00082 000
Kouvolan Sanomat49 00072 000102 000
Kymen Sanomat43 00065 00094 000
Lapin Kansa (sis. Pohjolan Sanomat)95 000131 000177 000
Länsi-Savo47 00066 000101 000
Länsi-Suomi28 00042 00080 000
Länsi-Uusimaa25 00040 00055 000
Pohjalainen48 00073 000105 000
Salon Seudun Sanomat42 00058 00079 000
Satakunnan Kansa101 000142 000199 000
Savon Sanomat113 000168 000281 000
Turun Sanomat176 000245 000361 000
Uusimaa24 00040 00065 000
Vasabladet 39 00055 00087 000
Österbottens Tidning32 00044 00058 000
Kärkimedia2 353 0003 090 0003 793 000

 

*sisältää näköislehtien lukijat

Kärkimedian ja Lapin Kansan kokonaistavoittavuus on laskettu liian vähäiseksi. Digiluvuissa ei ole virheellisesti huomioitu Pohjolan Sanomien lukua.