Sanomalehti tavoittaa eri muodoissaan valtaosan suomalaisista. Kärkimedian viikkotavoittavuus on 3,9  miljoonaa lukijaa.

Erityisen hyvin Kärkimedia tavoittaa päättäjät (johtavassa asemassa oleva, ylempi toimihenkilö tai yrittäjä, est. 901 000). Kokonaisviikkotavoittavuus kohderyhmässä on 92 %, eli 829 000 päättäjää.

Päättäjät ovat 30-64 -vuotiaita (81 %), korkeasti koulutettuja (77 %) ja hyvätuloisia (talouden tulot yli 75 000€/v: 43 %). He ovat keskimääräistä aktiivisempia lukemaan lehtiä ja käyttämään internetiä sekä kiinnostuneita kotimaan ja ulkomaan ajankohtaisista asioista. He ovat myös monipuolisesti kiinnostuneita sanomalehden eri aihepiireistä.Päättäjät käyttävät sujuvasti eri päätelaitteita sanomalehtien lukemiseen, tilanteesta riippuen. Valtaosa heistä lukee painetun sanomalehden päivittäin.

Päättäjät ovat ostovoimaisia kuluttajia myös yksityiselämän puolella. Erityisesti ulkomaan matkailuun, sisustamiseen/huonekaluihin ja viihde-elektroniikkaan päättäjät kuluttavat enemmän kuin väestö keskimäärin.

Kärkimedian kymmenen suurinta sanomalehteä tavoittaa 77 %, eli 690 000 päättäjää. Tämä on enemmän kuin perinteisillä talousmedioilla yhteensä *.

*Kauppalehti, Kauppalehti Optio, Talouselämä, Tekniikka ja Talous, Arvopaperi

KMT AL+total syksy 2015/kevät 2016

 

Kysy lisää Kärkimedian tutkimuksesta Katri Åbergilta

katri.aberg@karkimedia.fi

044- 239 7924