Natiivi printti
- Nämä julkaisuohjeet koskevat printissä julkaistavaa natiivimainontaa, joka ulkoasultaan muistuttaa lehden toimituksellista sisältöä ja sisältää toimituksellisen aineiston tyyppistä leipätekstiä.
- Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa mainonnan suunnittelua ja varmistaa sekä lukijan että mainostaja-asiakkaan etu.
- Printissä julkaistavan natiivimainonnan täytyy erottua toimituksellisesta aineistosta. Journalistin ohjeiden 16. pykälä edellyttää, että mainonnan ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selkeänä, ja piilomainonta on torjuttava.
- Julkisen Sanan Neuvosto antoi vuonna 2015 erikseen suosituksen journalistisen ja kaupallisen aineiston erottamiseksi toisistaan. Taustalla oli journalistin ohjeiden horjuva tulkinta, kun mediassa on ryhdytty käyttämään kaupallisesta aineistosta ilmaisuja ja termejä, jotka eivät avaudu kyllin selkeästi. Tällainen epäjohdonmukainen käytäntö voi horjuttaa yleisön luottamusta viestimiin.
Mainoksen elementit
Fontit ja rakenne
- Mainoksen fonttien tulee olla selkeästi erilaisia kuin mediassa, jossa mainos julkaistaan.
- Helsingin Sanomissa tulee käyttää päätteettömiä fontteja esim. Arial tai Helvetica.
- Natiivimainoksen kappalejakoa tai kappaleiden leveyttä ei ole määritelty.
- Natiivimainoksessa tulee olla kehys ja MAINOS-sana.
Kehys
- Leveys 5 mm (14 pt.)
- Väri mainostajan valinnan mukainen ja värin tulee selkeästi erottua lehden sivusta.
- Natiivimainoksissa ei voi käyttää median brändivärejä. Mainostaja voi kuitenkin vapaasti käyttää omia brändivärejään, silloinkin kun ne muistuttavat sen median värejä, jossa ilmoitus julkaistaan.
Mainos-sana
- Mainos-sana tulee olla kehyksen vasemmassa ylälaidassa ja oikeassa alalaidassa.
- Mainos-sana kirjoitetaan isoilla kirjaimilla ja lihavoidulla päätteettömällä fontilla (esim Arial Bold. / Helvetica Bold).
- Fontin pistekoko 12 pt.
- Väri tulee olla musta tai valkoinen, riippuen siitä kumpi erottuu kehyksen väristä paremmin.
- Natiivimainoksiin, jotka selkeästi erottuvat toimituksellisesta sisällöstä esimerkiksi taustavärillä tai pohjakuvalla, riittää MAINOS-sanat ylä- ja alalaidassa yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Näihin ei tarvita kehystä.
Epäselvät tapaukset tai kehyksen puuttuminen
Epäselvissä tapauksissa pyydämme toimittamaan aineiston nähtäväksi vuorokautta (1 työpäivä) ennen aineistoaikataulua.
Lehden toimitus tekee päätöksen tarvitaanko kehyksiä vai ei.
Aineistojen käännöspalvelu
Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä. Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.
Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)
- Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
- Vasabladet: sales@vasabladet.fi
- Österbottens Tidning: sales@ot.fi.
Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.
Natiivi digi
Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään viikkoa ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.
Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:
- Maininta siitä, mikä on otsikko
- Maininta siitä, mikä on ingressiteksti
- Maininta siitä, mitkä ovat juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot ja mitkä ovat halutut kappalejaot
- Maininta siitä, mikä on pääkuva
- Selkeä ohjeistus haluttuihin sosiaalisen median linkityksiin (palvelun/kotisivun nimi ja url-osoite)
Huom!
- Kaikki lähetettävä aineisto tulee olla sellaista, jonka saa julkaista.
- Älä lähetä liikaa materiaalia.
- Lähetä ainoastaan ne kuvat ja videot, joita halutaan artikkelissa käytettävän.
- Emme ota vastaan mainostajan omia mittaustägejä.
Tekstit
- Tekstin tulee olla Word-muodossa tai muussa helposti kopioitavissa olevassa muodossa.
- Älä lähetä tekstejä PDF-muodossa.
- Materiaalin on oltava suomenkielistä ja täyttää oikeinkirjoitussäännöt.
- Valmiiksi materiaaliksi ei kelpaa lehdistötiedote, tuote- tai markkinointiteksti. Sen sijaan materiaali on kirjoitettava artikkelimuotoon. Tämä tarkoittaa, että sillä on suosituksena oltava otsikko, ingressi ja leipäteksti, jossa kannattaa käyttää väliotsikointia.
- Tuotteen nimeä ei tulisi mainita artikkelin otsikossa.
- Tekstissä ei tulisi käyttää lyhenteitä (esim., mm., tms.).
- Huomioi mediakanavan puhuttelutyyli aineistoa laadittaessa (uutismedia).
Tarvittavat elementit:
- Otsikko, jonka pituus on maksimissaan 80 merkkiä
- Ingressiteksti, jonka pituus on maksimissaan 250 merkkiä. On myös mahdollista käyttää jutun alkua ingressinä. Merkitse selkeästi mitä tekstiä halutaan ingressinä käytettävän.
- Artikkelin pituutta ei ole rajoitettu.
- Juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot, kappalejaot merkittävä käsikirjoituksesta/leiskassa.
- Mahdolliset tekstilinkit. Haluttujen linkkien url-osoitteet tulee merkitä selkeästi.
Kuvat
- Lähetä vain sellaisia kuvia, jotka halutaan artikkeliin.
- Artikkelin yhteydessä tulee toimittaa ainakin yksi pääkuva.
- Pääkuvan tulee olla korkearesoluutiokuva, mieluiten vaakakuva.
- Kuvassa ei tule olla tekstiä.
- Pelkkä tuotekuva ei toimi artikkelin pääkuvana.
- Mikäli kuvia halutaan myös artikkelitekstin sekaan, lisäkuvia voidaan toimittaa pääkuvan lisäksi toivottu määrä, kuitenkin max. 5.
- Asiakkaan on varmistettava, että kaikilla kuvilla on voimassa olevat kaupalliset käyttöoikeudet koko kampanjan keston ajan.
Ohjeistus kuville:
- Kuvien tulee olla muodossa jpg/jpeg
- Kuvien tulee olla vaakaformaatissa
- Pääkuvan koko tulee olla vähintään 1920×1080 pikseliä, muiden kuvien leveys tulee olla vähintään 1000 pikseliä (kuvat mieluummin suurina kuin liian pieninä)
- Kuvan koko alle 2 megatavua
- Ei zip-tiedostoja tai ladattavia kuvia linkin takaa
Muuta huomioitavaa kuvista:
- Etusivun natiivimainosta varten kuvan tulisi olla uutiskuvamainen tai artikkeliin sopiva kuvituskuva, joka ei ole tuotekuva.
- Kuvia voi olla useampi (etusivun nostoon eri kuva ja artikkelisivuun eri kuva/kuvat).
- Kuvien olisi hyvä olla keskenään samankaltaisia tyyliltään, mikäli niitä halutaan useampi samaan artikkeliin.
- Merkitse selkeästi mikä on pääkuva ja mitkä ovat muut käytettävät kuvat. Pääkuvaksi kannattaa valita vähemmän tuotekeskeinen kuva.
- Ei mielellään pelkkiä tuote- tai mainoskuvia.
- Kuvassa ei saa olla tekstiä.
Yritystiedot
Artikkelin yhteyteen on mahdollisuus lisätä lyhyt yritysesittely.
Esittelyä varten tarvitaan:
- Hyvälaatuinen logo, png -muodossa (”syvätty” eli logossa ei ole esim. valkoista taustaa)
- Mikäli graafinen ohjeistus löytyy, sellaisen voi toimittaa
- Lyhyt esittelyteksti yrityksestä
- Ohjauslinkit yrityksen kotisivulle ja/tai sosiaalisiin medioihin: toimita sekä urlit/osoitteet että linkkiteksit (linkattava sana/lause), linkkejä voi olla useita esim. linkki verkkokauppaa, verkkosivuille, some-kanaviin tms.
Videot
Videot voidaan lähettää joko erillisenä videotiedostona tai niitä on mahdollista hakea suoraan esimerkiksi YouTubesta ja liittää artikkelin sisään.
Lähetettävät videotiedostot:
- Kaikki yleiset videoformaatit mahdollisia
Haku videopalvelusta:
- Ilmoita aineistojen toimituksen yhteydessä linkki videosisältöön tai lähetä Embed-koodi
Huomioitavaa
Kaikki aineistot on toimitettava aineistoaikataulun ja ohjeiden mukaisesti tehtynä ennen kampanjan alkua.
Jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy tai on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava, Kärkimedia ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana. Kärkimedialla on myös oikeus poistaa se kokonaan sivustoilta.
Mikäli aineistoa joudutaan Kärkimedian toimesta muokkaamaan, veloitetaan asiakkaalta tehdystä työstä erillisen tuntilaskutuksen mukaan.
Media päättää aina lopullisesta materiaalin julkaisusta.
Aineistojen käännöspalvelu
Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä. Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.
Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)
- Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
- Vasabladet: sales@vasabladet.fi
- Österbottens Tidning: sales@ot.fi.
Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.