Aineistot

Automaattisesti monikanavaiset tuotteet 1.4. alkaen

Printtiaineisto

  • Painovalmis pdf

Digiaineisto

  • Tarkista mediakohtaiset ohjeet oikealle koolle alla olevasta taulukosta
  • Asiakas toimittaa valmiin aineiston
  • Aineiston tyyppi digitaalisissa kanavissa:  jpg, png, 3rd party tag, HTML5. HUOM. Digietusivussa vain jpg tai png.
  • Mainoksessa voi olla yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi seuranta (vapaaehtoinen).
  • Jotta kampanjasta voidaan kerätä tietoa tehdyistä klikkauksista, varmista että clickTAG on tehty oikein. Huom! Aamulehti.fi, hs.fi ja satakunnankansa.fi oma clickTAG ohje.
  • Huom! Aamulehti.fi, hs.fi ja satakunnankansa.fi -sivustoilla ajettavissa kampanjoissa: Jos desktop -aineisto ajetaan tagin takaa, tagin tulee olla iframe -muodossa.

Aineistojen toimitus

  • Printin painovalmis pdf toimitetaan Kärkimedian aineistolinkin kautta
  • Digiaineistot toimitetaan Sanoman aineistolinkin kautta seuraaviin lehtiin: Aamulehti, Helsingin Sanomat, Satakunnan Kansa
  • Digiaineistot lähetetään sähköpostilla:
    • Ilkka-Pohjalainen verkkomainos@i-mediat.fi
    • Kaleva mainos@kalevamedia.fi
    • Karjalainen ilmoitus@punamusta.fi
    • Lapin Kansa mainos@kalevamedia.fi
    • Syd-Österbotten banner@hssmedia.fi
    • Turun Sanomat aineistot.netti@ts.fi
    • Vasabladet banner@hssmedia.fi
    • Österbottens Tidning banner@hssmedia.fi

Aineistoaikataulu

  • Automaattisesti monikanavaisissa ratkaisuissa printtiaineisto ja digiaineisto toimitetaan julkaisua edeltävänä päivänä klo 12.00. Sunnuntai ja maanantai: pe klo 12.00
Monikanavainen etusivuPrintin aineistoDigin aineisto
Ilkka-Pohjalainen,
Syd-Österbotten,  Vasabladet, Österbottens Tidning
Etusivu: 254 x 315 mmDesktop ja mobiili:

600 x 700 px, max 200 kt

jpg, png

KarjalainenEtusivu: 254 x 308 mmDesktop ja mobiili:

600 x 700 px, max 200 kt

jpg, png

Turun SanomatEtusivu: 380 x 480 mmDesktop ja Mobiili:

600 x 700 px, max 200 kt

jpg, png

Aamulehti, Satakunnan KansaEtusivu: 254 x 308 mmDesktop ja mobiili:

718 x 841px, max 300 kt

jpg, png

Helsingin SanomatEtusivu: 254 x 308 mmDesktop ja mobiili:

718 x 841px , max 300 kt,

Tabletti 1436x1682px , max 2 Mt

jpg, png

 

Monikanavainen kokosivuPrintin aineistoDigin aineisto
Aamulehti,
Helsingin Sanomat,
Satakunnan Kansa
Kokosivu: 254 x 365 mmDesktop ja mobiili:

620 x 891px, max 300 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

Ilkka-Pohjalainen,
Kaleva,
Karjalainen,
Lapin Kansa, Syd-Österbotten, Vasabladet, Österbottens Tidning
Kokosivu: 254 x 365 mmDesktop:

620 x 891 px, max 200 kt

Mobiili:

300 x 431 px, max 60 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

Turun SanomatKokosivu: 380 x 520Desktop:

620 x 891 px, max 200 kt

Mobiili:

300 x 431 px, max 60 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

 

Monikanavainen puolikasPrintin aineistoDigin aineisto
Aamulehti,
Helsingin Sanomat,
Satakunnan Kansa
Pysty 150 x 365 mm

Vaaka 254 x 180 mm

Desktop ja mobiili:
600 x 500 px, max 300 kt jpg, png, HTML5, 3rd party tag
Kaleva,
Karjalainen,
Lapin Kansa, Syd-Österbotten, Vasabladet, Österbottens Tidning
Pysty 150 x 365 mm

Vaaka 254 x 180 mm

Desktop ja mobiili:
300 x 431 px, max 60 kt jpg, png, HTML5, 3rd party tag
Turun SanomatPysty 188 x 520

Vaaka 380 x 260 mm

Desktop ja mobiili:

300 x 431 px max 60 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

 

Monikanavainen aukeama ja panoramaPrintin aineistoDigin aineisto
Aamulehti,
Helsingin Sanomat,
Satakunnan Kansa
Panorama 528 x 365 mmDesktop ja mobiili:

620 x 891px, max 300 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

Ilkka-Pohjalainen,
Kaleva,
Karjalainen,
Lapin Kansa, Syd-Österbotten, Vasabladet, Österbottens Tidning
Aukeama 2 kpl 254 x 365 mm
Panorama 526 x 365 mm
Desktop:

620 x 891 px, max 200 kt

Mobiili:

300 x 431 px, max 60 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

Turun SanomatAukeama 2 kpl 380 x 520

Panorama 780 x 520 mm

Desktop:

620 x 891 px, max 200 kt

Mobiili:

300 x 431 px, max 60 kt

jpg, png, HTML5, 3rd party tag

 

Helsingin Sanomat omat kootPrintin aineistoDigin aineisto
Helsingin SanomatFyra ilmoituskokonaisuus (4 tai 8 kokosivua)

Kokosivu: 254 x 365 mm

Desktop ja mobiili:
620 x 891 px, max 150 kt/kuva, jpg, png, HTML5, 3rd party tag. Fyrat näkyvät kokosivun kokoisina karusellissa. 4-sivuiseen 1–4 kuvaa, 8-sivuiseen 1–8 kuvaa, kuvan tiedostonnimeen haluttu sivunnumero. Jokaisella sivulla voi olla oma kohde URL.
Helsingin Sanomat2 x 365 : 99 x 365mm
3 x 180: 150 x 180mm​
5 x 88: 254 x 88mm​
2 x 180: 99 x 180mm​
2 x 134: 99 x 134mm
Desktop ja mobiili:
600 x 500 px, max 300 ktjpg, png, HTML5, 3rd party tag

Erikseen ostettavat monikanavaiset tuotteet

Printtiaineisto

  • Painovalmis pdf

Digiaineisto

  • Tarkista mediakohtaiset ohjeet oikealle koolle alla olevasta taulukosta
  • Asiakas toimittaa valmiin aineiston
  • Aineiston tyyppi digitaalisissa kanavissa:  jpg, png, 3rd party tag
  • Mainoksessa voi olla yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi seuranta (vapaaehtoinen).

Aineistojen toimitus

  • Printin painovalmis pdf toimitetaan Kärkimedian aineistolinkin kautta
  • Digiaineistot toimitetaan Kärkimedian aineistolinkin kautta

MONIKANAVAINEN DIGIETUSIVU

 MitatTiedoston kokoFormaatti
Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskipohjanmaa, Lapin Kansa, Länsi-Suomi, Salon Seudun SanomatDesktop: W600 x H700 px
Mobiili 300 x 600 px
max. 150 ktjpg, png

1 kohde-URL

1 seuranta – vapaaehtoinen

Hufvudstadsbladet
  • Desktop 1920 x 1080 px
  • Mobiili 300 x 600 px
max. 150 ktjpg, png

1 kohde-URL

1 seuranta – vapaaehtoinen

MONIKANAVAINEN DIGIKOKOSIVU

MediaMitatTiedoston kokoFormaatti
Forssan Lehti, Hämeen Sanomat
  • Desktop:
    468 x 600 px
  • Mobiili:
    300 x 431 px
 

60 kt

 

60 kt

jpg, gif-, png, 3rd party tag

1 kohde-URL

1 seuranta – vapaaehtoinen

Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Hufvudstadsbladet, Iisalmen Sanomat, Itä-Häme, Itä-Savo, Kainuun Sanomat,  Keskipohjanmaa, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Länsi-Uusimaa, Länsi-Savo, Salon Seudun Sanomat, Savon Sanomat, Uusimaa
  • Desktop:
    620 x 891 px
  • Mobiili:
    300 x 431 px
 

80 kt

 

60 kt

jpg, gif-, png, 3rd party tag

1 kohde-URL

1 seuranta – vapaaehtoinen

Länsi-Suomi
  • Desktop ja Mobiili:
    300 x 431 px
 

60 kt

jpg, gif-, png, 3rd party tag

1 kohde-URL

1 seuranta – vapaaehtoinen

DIGIPUOLIKAS JA MUUT KOOT

 MediaMitat Tiedoston koko Formaatti
Kaikki 26 mediaaDesktop ja mobiili:

300x431px

60 ktjpg, gif-, png, 3rd party tag

1 kohde-URL

1 seuranta – vapaaehtoinen

 

Brändipaketti

Printtiaineisto

  • Painovalmis pdf
  • Tarkista tuotekohtaiset ohjeet: Printti 

Digiaineisto

  • Tarkista mediakohtaiset ohjeet: Digi

Natiivi printti

  • Nämä julkaisuohjeet koskevat printissä julkaistavaa natiivimainontaa, joka ulkoasultaan muistuttaa lehden toimituksellista sisältöä ja sisältää toimituksellisen aineiston tyyppistä leipätekstiä.
  • Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa mainonnan suunnittelua ja varmistaa sekä lukijan että mainostaja-asiakkaan etu.
  • Printissä julkaistavan natiivimainonnan täytyy erottua toimituksellisesta aineistosta. Journalistin ohjeiden 16. pykälä edellyttää, että mainonnan ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selkeänä, ja piilomainonta on torjuttava.
  • Julkisen Sanan Neuvosto antoi vuonna 2015 erikseen suosituksen journalistisen ja kaupallisen aineiston erottamiseksi toisistaan. Taustalla oli journalistin ohjeiden horjuva tulkinta, kun mediassa on ryhdytty käyttämään kaupallisesta aineistosta ilmaisuja ja termejä, jotka eivät avaudu kyllin selkeästi. Tällainen epäjohdonmukainen käytäntö voi horjuttaa yleisön luottamusta viestimiin.

Mainoksen elementit

Fontit ja rakenne

  • Mainoksen fonttien tulee olla selkeästi erilaisia kuin mediassa, jossa mainos julkaistaan.
  • Helsingin Sanomissa tulee käyttää päätteettömiä fontteja esim. Arial tai Helvetica.
  • Natiivimainoksen kappalejakoa tai kappaleiden leveyttä ei ole määritelty.
  • Natiivimainoksessa tulee olla kehys ja MAINOS-sana.

Kehys

  • Leveys 5 mm (14 pt.)
  • Väri mainostajan valinnan mukainen ja värin tulee selkeästi erottua lehden sivusta.
  • Natiivimainoksissa ei voi käyttää median brändivärejä. Mainostaja voi kuitenkin vapaasti käyttää omia brändivärejään, silloinkin kun ne muistuttavat sen median värejä, jossa ilmoitus julkaistaan.

Mainos-sana

  • Mainos-sana tulee olla kehyksen vasemmassa ylälaidassa ja oikeassa alalai­dassa.
  • Mainos-sana kirjoitetaan isoilla kirjaimilla ja lihavoidulla päätteettömällä fontilla (esim Arial Bold. / Helvetica Bold).
  • Fontin pistekoko 12 pt.
  • Väri tulee olla musta tai valkoinen, riippuen siitä kumpi erottuu kehyksen väristä paremmin.
  • Natiivimainoksiin, jotka selkeästi erottuvat toimituksellisesta sisällöstä esimerkiksi taustavärillä tai pohjakuvalla, riittää MAINOS-sanat ylä- ja alalaidassa yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Näihin ei tarvita kehystä.

Epäselvät tapaukset tai kehyksen puuttuminen

Epäselvissä tapauksissa pyydämme toimittamaan aineiston nähtäväksi vuorokautta (1 työpäivä) ennen aineistoaikataulua.

Lehden toimitus tekee päätöksen tarvitaanko kehyksiä vai ei.

Aineistojen käännöspalvelu

Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä. Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.

Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)

  • Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
  • Vasabladet: sales@vasabladet.fi
  • Österbottens Tidning: sales@ot.fi.

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.

Natiivi digi

Kampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään viikkoa ennen kampanjan alkua. Toimitathan aineistot aikataulun mukaisesti, jotta kampanjan aloitus ei myöhästy.

Aineistojen mukana tulee toimittaa seuraavat tiedot:

  • Maininta siitä, mikä on otsikko
  • Maininta siitä, mikä on ingressiteksti
  • Maininta siitä, mitkä ovat juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot ja mitkä ovat halutut kappalejaot
  • Maininta siitä, mikä on pääkuva
  • Selkeä ohjeistus haluttuihin sosiaalisen median linkityksiin (palvelun/kotisivun nimi ja url-osoite)

Huom! 

  • Kaikki lähetettävä aineisto tulee olla sellaista, jonka saa julkaista.
  • Älä lähetä liikaa materiaalia.
  • Lähetä ainoastaan ne kuvat ja videot, joita halutaan artikkelissa käytettävän.
  • Emme ota vastaan mainostajan omia mittaustägejä.

Tekstit

  • Tekstin tulee olla Word-muodossa tai muussa helposti kopioitavissa olevassa muodossa.
  • Älä lähetä tekstejä PDF-muodossa.
  • Materiaalin on oltava suomenkielistä ja täyttää oikeinkirjoitussäännöt.
  • Valmiiksi materiaaliksi ei kelpaa lehdistötiedote, tuote- tai markkinointiteksti. Sen sijaan materiaali on kirjoitettava artikkelimuotoon. Tämä tarkoittaa, että sillä on suosituksena oltava otsikko, ingressi ja leipäteksti, jossa kannattaa käyttää väliotsikointia.
  • Tuotteen nimeä ei tulisi mainita artikkelin otsikossa.
  • Tekstissä ei tulisi käyttää lyhenteitä (esim., mm., tms.).
  • Huomioi mediakanavan puhuttelutyyli aineistoa laadittaessa (uutismedia).

Tarvittavat elementit:

  • Otsikko, jonka pituus on maksimissaan 80 merkkiä
  • Ingressiteksti, jonka pituus on maksimissaan 250 merkkiä. On myös mahdollista käyttää jutun alkua ingressinä. Merkitse selkeästi mitä tekstiä halutaan ingressinä käytettävän.
  • Artikkelin pituutta ei ole rajoitettu.
  • Juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot, kappalejaot merkittävä käsikirjoituksesta/leiskassa.
  • Mahdolliset tekstilinkit. Haluttujen linkkien url-osoitteet tulee merkitä selkeästi.

Kuvat

  • Lähetä vain sellaisia kuvia, jotka halutaan artikkeliin.
  • Artikkelin yhteydessä tulee toimittaa ainakin yksi pääkuva.
    • Pääkuvan tulee olla korkearesoluutiokuva, mieluiten vaakakuva.
    • Kuvassa ei tule olla tekstiä.
    • Pelkkä tuotekuva ei toimi artikkelin pääkuvana.
  • Mikäli kuvia halutaan myös artikkelitekstin sekaan, lisäkuvia voidaan toimittaa pääkuvan lisäksi toivottu määrä, kuitenkin max. 5.
  • Asiakkaan on varmistettava, että kaikilla kuvilla on voimassa olevat kaupalliset käyttöoikeudet koko kampanjan keston ajan.

Ohjeistus kuville:

  • Kuvien tulee olla muodossa jpg/jpeg
  • Kuvien tulee olla vaakaformaatissa
  • Pääkuvan koko tulee olla vähintään 1920×1080 pikseliä, muiden kuvien leveys tulee olla vähintään 1000 pikseliä (kuvat mieluummin suurina kuin liian pieninä)
  • Kuvan koko alle 2 megatavua
  • Ei zip-tiedostoja tai ladattavia kuvia linkin takaa

Muuta huomioitavaa kuvista:

  • Etusivun natiivimainosta varten kuvan tulisi olla uutiskuvamainen tai artikkeliin sopiva kuvituskuva, joka ei ole tuotekuva.
  • Kuvia voi olla useampi (etusivun nostoon eri kuva ja artikkelisivuun eri kuva/kuvat).
  • Kuvien olisi hyvä olla keskenään samankaltaisia tyyliltään, mikäli niitä halutaan useampi samaan artikkeliin.
  • Merkitse selkeästi mikä on pääkuva ja mitkä ovat muut käytettävät kuvat. Pääkuvaksi kannattaa valita vähemmän tuotekeskeinen kuva.
  • Ei mielellään pelkkiä tuote- tai mainoskuvia.
  • Kuvassa ei saa olla tekstiä.

Yritystiedot

Artikkelin yhteyteen on mahdollisuus lisätä lyhyt yritysesittely.

Esittelyä varten tarvitaan:

  • Hyvälaatuinen logo, png -muodossa (”syvätty” eli logossa ei ole esim. valkoista taustaa)
  • Mikäli graafinen ohjeistus löytyy, sellaisen voi toimittaa
  • Lyhyt esittelyteksti yrityksestä
  • Ohjauslinkit yrityksen kotisivulle ja/tai sosiaalisiin medioihin: toimita sekä urlit/osoitteet että linkkiteksit (linkattava sana/lause), linkkejä voi olla useita esim. linkki verkkokauppaa, verkkosivuille, some-kanaviin tms.

Videot

Videot voidaan lähettää joko erillisenä videotiedostona tai niitä on mahdollista hakea suoraan esimerkiksi YouTubesta ja liittää artikkelin sisään.

Lähetettävät videotiedostot:

  • Kaikki yleiset videoformaatit mahdollisia

Haku videopalvelusta:

  • Ilmoita aineistojen toimituksen yhteydessä linkki videosisältöön tai lähetä Embed-koodi

Huomioitavaa

Kaikki aineistot on toimitettava aineistoaikataulun ja ohjeiden mukaisesti tehtynä ennen kampanjan alkua.

Jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy tai on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava, Kärkimedia ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana. Kärkimedialla on myös oikeus poistaa se kokonaan sivustoilta.

Mikäli aineistoa joudutaan Kärkimedian toimesta muokkaamaan, veloitetaan asiakkaalta tehdystä työstä erillisen tuntilaskutuksen mukaan.

Media päättää aina lopullisesta materiaalin julkaisusta.

Aineistojen käännöspalvelu

Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä. Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.

Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)

  • Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
  • Vasabladet: sales@vasabladet.fi
  • Österbottens Tidning: sales@ot.fi.

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.