Miksi sanomalehtimedia?
Sanomalehtimedian sisältöjä, sekä painettua että digitaalista, seurataan Suomessa aktiivisesti.
3,7 miljoonaa suomalaista lukee Kärkimedian sanomalehtiä joko painettuna tai digitaalisesti viikoittain.
Lukijoiden arvostama ja mieluisa mediaympäristö vaikuttaa positiivisesti mainonnan toimivuuteen. Mainonta sanomalehdessä tavoittaa tehokkaasti ja mainokset koetaan luontevaksi osaksi sisältöä.
Kun aikaa vietetään sanomalehtimedian parissa entistä enemmän, tavoittavuuden lisäksi toisto eri kanavien kautta kasvaa. Tällöin mainontaa myös huomataan paremmin ja se aktivoi kuluttajaa tehokkaammin. Mainostajan brändi on aina turvallisessa ympäristössä luotettavan uutissisällön keskellä, jossa sitä myös mielellään vastaanotetaan.
Sanomalehti on Suomen suurin mainosmedia. Vuonna 2022 mainoseuroja kohdistettiin eniten sanomalehtimediaan kuten edellisinäkin vuosina. Suomessa sanomalehden rooli ja merkitys mainosvälineenä on erityisen vahva. Sanomalehtien osuus on 24% koko mediamainonnan määrästä. Mukana on painetun ja digin osuudet sanomalehteen panostetusta mainonnasta. (Kantar vuosi 2022).
Sanomalehdet ja niiden digitaaliset kanavat ovat suomalaisten luotetuin media. Erityisen vahvaa luottamus on nuorilla 18-24 -vuotiailla, jopa 80%. Sanomalehtien erittäin vahva asema luotettavuudessa on merkityksellinen, koska luotettavuus on suomalaisten mielestä uutismedian tärkein ominaisuus. Näin ajattelee yhdeksän kymmenestä (87 %) suomalaisesta. (IRO Tuhat suomalaista 2022)
Lukijasuhde sanomalehteen, niin painettuna kuin digitaalisena, on erittäin vahva. Oman paikkakunnan sanomalehti on lukijoilleen ainutlaatuisen tärkeä ja läheinen. Paikallinen sanomalehti kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana.