Miksi sanomalehtimedia?

Miksi sanomalehtimedia?

Sanomalehtimedian sisältöjä, sekä painettua että digitaalista, seurataan Suomessa aktiivisesti.

2,8 miljoonaa suomalaista lukee Kärkimedian sanomalehtiä joko painettuna tai digitaalisesti joka päivä.

Lukijoiden arvostama ja mieluisa mediaympäristö vaikuttaa positiivisesti mainonnan toimivuuteen. Mainonta sanomalehdessä tavoittaa tehokkaasti ja mainokset koetaan luontevaksi osaksi sisältöä.
Kun aikaa vietetään sanomalehtimedian parissa entistä enemmän, tavoittavuuden lisäksi toisto eri kanavien kautta kasvaa. Tällöin mainontaa myös huomataan paremmin ja se aktivoi kuluttajaa tehokkaammin. Mainostajan brändi on aina turvallisessa ympäristössä luotettavan uutissisällön keskellä, jossa sitä myös mielellään vastaanotetaan.

Sanomalehti on Suomen suurin mainosmedia. Vuonna 2020 mainoseuroja kohdistettiin eniten sanomalehtimediaan kuten edellisinäkin vuosina. Suomessa sanomalehden rooli ja merkitys mainosvälineenä on erityisen vahva. Sanomamalehtien (painettu ja digitaalinen) osuus mediapanostuksista oli 27% (Kantar vuosi 2020).

Sanomalehdet ja niiden digitaaliset kanavat ovat suomalaisten luotetuin media. Erityisen vahvaa luottamus on nuorilla 18-24 -vuotiailla, jopa 88%.  Sanomalehtien erittäin vahva asema luotettavuudessa on merkityksellinen, koska luotettavuus on suomalaisten mielestä uutismedian tärkein ominaisuus. Näin ajattelee yhdeksän kymmenestä (89 %) suomalaisesta. (IRO Tuhat suomalaista 2020)

Lukijasuhde sanomalehteen, niin painettuna kuin digitaalisena, on erittäin vahva​.  Oman paikkakunnan sanomalehti on lukijoilleen ainutlaatuisen tärkeä ja läheinen. Paikallinen sanomalehti kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana.  ​

Tutkimukset sanomalehtien lukijoista ja sanomalehtimedian tehosta

Sanomalehti on luotettavin media

Kärkimedia on Suomen paikallisin media

Kärkimedialehtien uskottava mediaympäristö

Sanomalehti on monikanavainen myynnintekijä

Toistolla tehoa kampanjaan

Printtimainosten huomioarvot ovat korkeita

Digimainonta on tehokasta

Kärkimedia 2021 in english

Ladattavat tutkimukset sanomalehtien lukijoista ja sanomalehtimedian tehosta

Suomalaisten Black Fridayn ostoaikeet – lataa tutkimus

Suomalaisten joulunajan ostoaikeet – lataa tutkimus!

Suomalaisten hankintasuunnitelmat, arvot ja mediankäyttö – lataa tutkimus