Miksi sanomalehti­media?

Miksi sanomalehti­media?

Sanomalehtimedian sisältöjä, sekä painettua että digitaalista, seurataan Suomessa aktiivisesti.

3,6 miljoonaa suomalaista lukee Kärkimedian sanomalehtiä joko painettuna tai digitaalisesti viikoittain.

Lukijoiden arvostama ja mieluisa mediaympäristö vaikuttaa positiivisesti mainonnan toimivuuteen. Mainonta sanomalehdessä tavoittaa tehokkaasti ja mainokset koetaan luontevaksi osaksi sisältöä.
Kun aikaa vietetään sanomalehtimedian parissa entistä enemmän, tavoittavuuden lisäksi toisto eri kanavien kautta kasvaa. Tällöin mainontaa myös huomataan paremmin ja se aktivoi kuluttajaa tehokkaammin. Mainostajan brändi on aina turvallisessa ympäristössä luotettavan uutissisällön keskellä, jossa sitä myös mielellään vastaanotetaan.

Sanomalehti on Suomen suurin mainosmedia. Vuonna 2021 mainoseuroja kohdistettiin eniten sanomalehtimediaan kuten edellisinäkin vuosina. Suomessa sanomalehden rooli ja merkitys mainosvälineenä on erityisen vahva. Sanomamalehtien (painettu ja digitaalinen) osuus mediapanostuksista oli 26% (Kantar vuosi 2021).

Sanomalehdet ja niiden digitaaliset kanavat ovat suomalaisten luotetuin media. Erityisen vahvaa luottamus on nuorilla 18-24 -vuotiailla, jopa 80%.  Sanomalehtien erittäin vahva asema luotettavuudessa on merkityksellinen, koska luotettavuus on suomalaisten mielestä uutismedian tärkein ominaisuus. Näin ajattelee yhdeksän kymmenestä (87 %) suomalaisesta. (IRO Tuhat suomalaista 2022)

Lukijasuhde sanomalehteen, niin painettuna kuin digitaalisena, on erittäin vahva​. Oman paikkakunnan sanomalehti on lukijoilleen ainutlaatuisen tärkeä ja läheinen. Paikallinen sanomalehti kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana. ​

Tutkimukset sanomalehtien lukijoista ja sanomalehtimedian tehosta

Luotettavin media

Suomen paikallisin media

Kärkimedialehtien uskottava mediaympäristö

Sanomalehti on monikanavainen myynnintekijä

Toisto ja monikanavaisuus

Printtimainosten huomioarvot ovat korkeita

Digimainonta on vaikuttavaa

Short version in english kmt 2022

Mainonnan toimivuus printissä 2022

Kesäkysely 2022

Kärkimedia lukemistutkimus 2022

Taktinen mainonta 2022

Ladattavat tutkimukset sanomalehtien lukijoista ja sanomalehtimedian tehosta

Kuluttajien ruokaostokset – asiointi ja valinta­kriteerit juuri nyt

Elin­tar­vike­tut­ki­mus 2022 – lataa tutkimus

Alueellinen ostokäyttäytyminen 2022

Suomalaisten hankintasuunnitelmat, arvot ja mediankäyttö 2021 – lataa tutkimus

Suomalaisten joulunajan ostoaikeet 2021 – lataa tutkimus!

Suomalaisten Black Fridayn ostoaikeet 2021 – lataa tutkimus