Kärkimedialla huikea viikkotavoittavuus 3,8 miljoonaa

Uudet Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset on julkaistu. Suomalaisille sanomalehti painettuna ja diginä on erittäin tärkeä. Kärkimedia tavoittaa viikossa painetun lehden ja digikanavien kautta 3,8 miljoonaa suomalaista, jotka arvostavat sanomalehtien luotettavuutta ja laadukkuutta.

Sanomalehti taustoittaa ja tarjoaa syventävää tietoa uutisista ja ajankohtaisista asioista 84 %:lle suomalaisista. 92 % suomalaisista kokee saavansa sanomalehdestä tietoa juuri heille tärkeistä paikallisista asioista ja tapahtumista.

Suomalaiset lukevat lehtensä entistä enemmän digitaalisesti, mutta painetun lehden tapa paketoida uutiskokonaisuus on 40 %:lle käytetyin.

Uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Kärkimedian digitavoittavuus on 2,9 miljoonaa viikossa, päivässä 2,1 miljoonaa. Digin mittaustavan muutos (FIAM) tuottaa entistä tarkempaa tietoa digin kävijämääristä. Tämä tuo myös KMT:ssä esiin monen paikallisen lehden merkittävät lukijamäärät digissä.

Sanomalehti kuuluu suomalaisten päivittäiseen elämään erottamattomasti, Kärkimedian päivätavoittavuus on 3 miljoonaa. Mainostajan viestille tämä takaa nopean tavoittavuuden uskottavassa mediaympäristössä.

“Tutkitusti lukijat haluavat vastaanottaa mainontaa nimenomaan uutismediassa. Mainoksia halutaan uutisten yhteydessä, jolloin mainonta myös tuottaa paremmin tuloksia. Uutismediassa mainonta huomataan. Luotettavan sisällön yhteydessä brändeillä on erinomainen alusta tavoittaa omat kohderyhmänsä. Mainostajien on tärkeää muistaa kotimaisen uutismedian tarjoamat mahdollisuudet. Samalla toimitaan vastuullisesti suomalaisen työn ja tiedonvälityksen puolesta. Kärkimedia tavoittaa viikoittain huomattavasti yli puolet suomalaisista!” muistuttaa toimitusjohtaja Juuso Liljeroos. 

  • Sanomalehdet ovat luotettavia 86%
  • Sanomalehdet tarjoavat mielenkiintoisia juttuja eri teemoista ja ihmisistä 86%
  • Sanomalehdet tarjoavat paikallisten toimijoiden mainontaa minulle sopivassa ympäristössä 69%
  • Sanomalehdistä saa ideoita lähteä ostoksille, tapahtumiin, ulos syömään jne. 61%
  • Sanomalehdistä saa aiheen vierailla ilmoittajan nettisivuilla 48%

”Kun tässä hetkeksi pysähtyy näiden lukujen äärelle, niin havahtuu, että nämä Kärkimedian tavoittavuudet ovat todella kovia. Tässä itsekin ehkä vähän sokeutuu näille miljoonille. Alan sisällä vallitsee myös aika kapea näkökulma siihen, mikä sanomalehden rooli on tänä päivänä. Ei ihan hahmoteta, miten tärkeä ja elinvoimainen osa se on suomalaisten elämää. Joka päivä”, toteaa Insights and Planning Director Minna Haapala.

Kysy lisää minna.haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213