Kärkimedia tutki suomalaisten ajatuksia tulevista presidentinvaaleista

Presidentinvaali on henkilövaali. 78 % lukijoista kokee, että puolueella on vähemmän merkitystä tässä vaalissa.

Kärkimedia tutki 18 vuotta täyttäneiden lukijoiden äänestyskäyttäytymistä tulevissa 2024 presidentinvaaleissa. Kysely tehtiin Kärkimedian lukijayhteisössä ja Kärkimedialehtien verkkosivuilla. Vastaajia oli yhteensä 4594 valtakunnallisesti. Virallinen vaalipäivä on 28.1.2024. Mahdollisen toisen kierroksen vaalipäivä on 11.2.2024.

Sanomalehtimainonta huomataan ja muistetaan hyvin

Erityisesti nuoret aktivoituvat vaalien alla lukemaan sanomalehtiä tavallista enemmän. Nuorimmassa ikäryhmässä on enemmän epävarmoja sekä äänestämisen että ehdokkaan suhteen. Iän myötä äänestysaktiivisuus kasvaa. Yli 64-vuotiaista lähes kaikki äänestävät, he ovat suuri ja siten vaikutusvaltainen ryhmä. Kärkimedia tavoittaa tästä ryhmästä 92% viikossa.

Alueetkin ovat erilaisia. Kainuussa jo hyvinkin tiedetään, ketä äänestetään, mutta esimerkiksi Pohjanmaalla ja Savossa on enemmän heitä, jotka vielä pohtivat ehdokastaan. Kärkimediassa on mahdollista ja helppoa kohdistaa kampanjointia alueellisesti ja ajallisesti.

”Presidentinvaali on nimenomaan henkilövaali. 78 % lukijoista kokee, että puolueella on vähemmän merkitystä tässä vaalissa”, sanoo Kärkimedian Insight Strategist Marja-Leena Harju. ”Uutismedian parissa vietetään runsaasti aikaa päivittäin. Se tarjoaa luotettavan ympäristön tehdä ehdokas uskottavalla tavalla äänestäjille tutuksi”, Harju jatkaa.

Sanomalehtimainonta huomataan ja muistetaan hyvin. Kampanjointia kannattaa kuitenkin ehdottomasti jatkaa loppuun asti. Epävarmoja äänestäjiä on paljon ja monet päättävät ehdokkaansa vasta viime metreillä.

  • 697 000 päättää ehdokkaan vasta muutama päivä ennen vaaleja.
  • 73 000 tekee päätöksen vaalipäivänä.

Tästä pääset tutustumaan Kärkimedian vaalitutkimukseen

Lisätietoa tutkimuksesta antaa Insight Strategist Marja-Leena Harju
p. 040 769 7919