Kärkimedia tavoittaa yli 3,7 miljoonaa suomalaista viikoittain

Uusimman KMT-mittauksen mukaan Kärkimedian painetut lehdet ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 84% suomalaisista, eli 3 745 000 lukijaa viikossa. Painetut ja näköislehdet tavoittavat 68% suomalaisista viikossa, eli 3 030 000 lukijaa. Digitaalisena Kärkimedian sanomalehtiä lukee 2,2 miljoonaa suomalaista.

Näköislehtien viikkolukeminen on kasvanut 22% vuoden takaisesta mittauksesta (KMT 2016). Päivätasolla kasvu on jopa 31%.

 Kärkimedia on Suomen paikallisin media

”Oman paikkakunnan sanomalehti on lukijoilleen ainutlaatuisen tärkeä ja läheinen. Se kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana. Oman kotiseudun asioista lukee tälläkin viikolla 3,7 miljoonaa suomalaista. Sanomalehden lukijat ovat sitoutuneita lehteensä, mainontaa myöten. Sanomalehtimedia on myös säilyttänyt vakaan asemansa Suomen suurimpana mainosvälineenä, joka omalta osaltaan todistaa mediaryhmän tehoa”, kertoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

Valtaosa suomalaisista lukee sanomalehtensä painettuna (71%), mobiililla lukeminen on kasvussa (47%)

”Tuttu sanomalehti kulkee näköislehtenä mobiilisti aina mukana. Kiireinen lukija pystyy nauttimaan lehdestään päivän mittaan ja siihen on helppo palata. Lukijoissa korostuvat aktiivisesti työelämässä olevat ostovoimaiset suomalaiset, sanoo Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

79 % suomalaisista suhtautuu myönteisesti sanomalehtimainontaan

Myös painettujen medioiden sähköisten versioiden mainontaan suhtaudutaan positiivisemmin kuin muiden sähköisten medioiden mainontaan sosiaalinen media mukaan lukien.

8 Kärkimedian sanomalehteä nosti painetun lehden ja näköislehden viikkolukijamääräänsä edelliseen mittaukseen verrattuna (KMT S16/K17): Aamulehti, Helsingin Sanomat, Ilkka, Länsi-Savo, Pohjalainen, Salon Seudun Sanomat, Uusimaa ja Vasabladet.

Lisäksi Kärkimedian tavoittavuutta kasvattavat ES Keskiviikko (Etelä-Saimaa ),KS Keskiviikko (Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat),  LS Keskiviikko (Länsi-Savo),  Metro (HS),Moro (AL),  Porilaine (SK), TS Kaupunki (TS) ja Kale (Kaleva).

 

Lisätietoa antavat katri.aberg@karkimedia.fi  p.044-239 7924 ja  tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180

Lehti Painettu lehti ml. näköislehti, päivä Painettu lehti ml.

näköislehti, viikko

Digi,

viikko

Kokonais-

tavoittavuus, viikko

Aamulehti 214 000 306 000 445 000 617 000
Aamuposti 35 000 55 000 35 000 76 000
Etelä-Saimaa 49 000 73 000 41 000 92 000
Etelä-Suomen Sanomat 88 000 120 000 168000 241000
Forssan Lehti 23 000 31 000 9 000 32 000
Helsingin Sanomat 688 000 1 061 000 1476000 1 958 000
Hufvudstadsbladet 71 000 110 000 46 000 134 000
Hämeen Sanomat 48 000 65 000 13 000 80 000
Iisalmen Sanomat 27 000 41 000 16 000 49 000
Ilkka 96 000 137 000 72 000 163 000
Itä-Häme 20 000 28 000 12 000 35 000
Itä-Savo 32 000 46 000 44 000 72 000
Kainuun Sanomat 35 000 51 000 51 000 82 000
Kaleva 133 000 191 000 256 000 363 000
Karjalainen 78 000 109 000 102 000 177 000
Keski-Uusimaa 32 000 53 000 36 000 81 000
Keskipohjanmaa 47 000 72 000 49 000 104 000
Keskisuomalainen 115 000 165 000 168 000 272 000
Kouvolan Sanomat 47 000 69 000 68 000 104 000
Kymen Sanomat 41 000 60 000 56 000 92 000
Lapin Kansa 93 000 124 000 90 000 177 000
Länsi-Savo 46 000 67 000 48 000 95 000
Länsi-Suomi 28 000 42 000 65000 81000
Länsi-Uusimaa 23 000 39 000 19 000 58 000
Pohjalainen 46 000 76 000 60 000 108 000
Salon Seudun Sanomat 42 000 61 000 34 000 80 000
Satakunnan Kansa 97 000 135 000 113 000 195 000
Savon Sanomat 114 000 168 000 178 000 276 000
Turun Sanomat 171 000 241 000 213 000 363 000
Uusimaa 26 000 47 000 33 000 78 000
Vasabladet 43 000 58 000 70000 93000
Österbottens Tidning 32 000 43 000 34 000 59 000
Kärkimedia 2 314 000 3 030 000 2 251 000 3 745 000