Clas Ohlson Oy

Tavoite

Uuden ilmeen tehokas ja nopea lanseeraus

1918 perustetun Clas Ohlsonin tavoite on auttaa ja innostaa ihmisiä parantamaan arkeaan tarjoamalla käteviä ja käytännöllisiä ratkaisuja edulliseen hintaan joka päivä.

Maaliskuussa 2019 Suomessa lanseerattiin uusi ja erilainen kampanjailme. Lanseerausmediaksi valittin Kärkimedian sanomalehdet.

Ratkaisu

Kokosivut sekä toistokierrokset pienemmällä ilmoituskoolla

Lanseerauskampanjaan valittiin kaikkien 21 myymäläpaikkakunnan Kärkimedia-lehdet.

Ensimmäisellä ilmoituskierroksella käytettiin kokosivuja.

Samaa viestiä toistettiin maaliskuun aikana kolme kertaa pienemmällä ilmoituskoolla, 1/4 sivun kokosina.

Kaikki kierrokset toteutettiin määräpäivä-kampanjoina, eli sanomalehdistä valittiin tietty ilmestymispäivä.

  • Kokosivun kampanja tavoitti valtakunnallisesti 2 010 000 suomalaista.
  • Kampanjan peitto% valtakunnallisesti 45%
  • Kampanjan peitto% markkina-aluella 48%

 

Tulokset

Myyntitavoite ylittyi +15%

Värikäs, persoonallinen ja humoristinen mainos huomattiin erittäin hyvin, niin toimialaan kuin mainoskokoonkin nähden. Sitä pidettiin pirteän erilaisena ja tämä nostikin mainoksen huomioarvoa.

Positiivinen brändimielikuva Clas Ohlsonista vahvistui  ja mainos aktivoi asioimaan ja hakemaan lisätietoa yli keskiarvojen.

  • Huomioarvo oli erinomainen 70%. 1 400 000 suomalaista huomasi mainoksen.
  • Kohderyhmästä 39 % aktivoitui asiomaan mainoksen perusteella, eli 364 000 suomalaista.
  • 60% lukijoista koki kuuluvansa mainoksen kohderyhmään.

Sanomalehti on erinomainen lanseerausmedia, siksi toimmekin uuden kampanjailmeemme esille Kärkimediassa. Toteutimme kampanjan kaikkien paikkakuntiemme Kärkimedia-lehdissä. Kampanja käynnistyi kokosivuina ja toistimme samaa viestiä pienemmällä ilmoituskoolla tämän jälkeen.

Halusimme tavoittaa kaikenikäiset suomalaiset nopeasti, siihen sanomalehti on tehokkain media. Clas Ohlsonilla on aina paljon kerrottavaa suomalaisille, sanomalehdessä pystymmekin esittelemään laajasti tuotevalikoimaamme samalla kertaa.

Kampanja toimi loistavasti! Se näkyi välittömästi myynnissämme ja ylitimme myyntitavoitteemme 15%.

Mika Naaralainen

Mika Naaralainen, Clas Ohlson Oy Markkinointi- ja viestintäpäällikkö