Vuoden harmain Päivä

Tavoite

Myynti nousuun vuoden harmaimpana Päivänä!

Vuoden harmainta Päivää vietettiin marraskuussa 2020 kolmatta kertaa. Teemapäivän tarkoitus on juhlia uniikkia suomalaista harmaata kansallissäätä sekä kasvattaa lonkeron myyntiä syksyllä ajankohtana, jolloin lonkeron kulutus ja myynti eivät ole vuoden vilkkaimpia. Nostaa harmaus kunniaan ja juhlia sitä koko Suomen voimin ylpeänä ilolla ja positiivisuudella!

Kärkimedian rooli kampanjassa oli:

  • Rakentaa tietoisuutta Vuoden harmain Päivä -sesongille
  • Tavoittaa iso massa suomalaisia, kaikki 18 vuotta täyttäneet.
  • Tavoittaa laaja kohderyhmä paikallisesti.
  • Herättää keskustelua ja positiivista huomiota ympäri Suomen eri paikkakunnilla
  • Herättää huomiota näyttävällä visuaalisella mainosratkaisulla.

Ratkaisu

Etusivujen kokosivut paikallisella viestillä!

Kampanjassa haettiin huomiota näyttävällä visuaalisella ilmeellä parhailta mainospaikoilta.

  • Printissä etusivuilla kokosivun mainokset sekä digietusivut.
  • Kampanjassa 15 sanomalehteä.
  • Lukijamäärä: 1 817 000 suomalaista.

Tulokset

Vuoden harmainta Päivää juhli 480 000 suomalaista!

Kolmannen kerran juhlittu Vuoden harmain Päivä oli jälleen menestys, kahdessa vuodessa juhlaa viettäneiden määrä on yli tuplaantunut.

  • Kampanja huomattiin Kärkimedialehdissä erittäin hyvin.
  • Hieno ja visuaalinen mainos koettiin oivaltavana ja tyylikkäänä, mainostajalle sopivana ja hyvin suomalaisena.
  • Kampanja, paitsi vahvisti brändiä, sai myös aikaan kiinnostusta ja aktivoi tehokkaasti.
  • Kampanja oli kaikkien lukijoiden keskuudessa hyvin pidetty ja vaikuttava.

Kohderyhmään kuuluvissa tulokset olivat erityisen hyvät:

  • Printissä 87 % ilmoitti kiinnostuksen lisääntyneen. Ostoaikomus oli korkea, peräti 33%.
  • Digilehdissä kiinnostus lisääntyi 81%:lla ja ostoaikomus oli 26%.

Olen erityisen iloinen siitä miten positiivisen ilmiön Vuoden harmain Päivä on saavuttanut. Tänä vuonna 620 000 suomalaista aikoo juhlia kanssamme!

Kampanja Kärkimediassa auttoi meitä saavuttamaan kokonaistavoitteemme. Liiketoiminnalliset, brändilliset ja mainonnalliset tavoitteet saavutettiin hyvin. Me tavoittelimme laajaa kohderyhmää, isoa massaa täysi-ikäisiä suomalaisia. Lisäksi halusimme luoda suuremman paikallisuuden tunteen lukijoiden keskuudessa. Lähestyä heitä henkilökohtaisemmin puhuttelemalla heitä oman alueen murteella. Tämä herättikin paljon positiivista huomiota.

Sanomalehtimedia toimi kampanjassa erittäin hyvin, tästä on hyvä jatkaa!

Eeva Ignatius
Head of Category Marketing
Hartwall Oy