Ruokatieto Yhdistys ry

Tavoite

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan alkuperämerkki Hyvää Suomesta.

  • Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa suomalaiset mahdollisimman laajasti ja ajankohtaisesti Suomalaisen ruoan päivänä 4.9.
  • Syventää kuluttajien sitoutumista suomalaiseen ruokaan sekä Hyvää Suomesta -merkkiin sen tunnuksena.
  • Pääviesti oli Yhdessä ja ilolla!

Ratkaisu

Isot näyttävät mainospinnat tärkeälle ja ajankohtaiselle viestille.

Kokosivun mainokset määräpäivänä Kotimaa-osiossa viidessä Kärkimedian sanomalehdessä.

  • Aamulehti
  • Ilkka-Pohjalainen
  • Helsingin Sanomat
  • Turun Sanomat
  • Kaleva

Lukijamäärä yhteensä  1 311 000 – Peitto markkina-alueella 44%.

Tutkimus toteutettiin Kärkimedia-yhteisössä, joka edustaa tutkittujen lehtien lukijoita.

Tulokset

Kampanja toimi hyvin ja se tavoitti kohderyhmänsä hienosti. Aihe koettiin tärkeäksi ja se puhutteli lukijoita. Mainosta pidettiin erittäin positiivisena, tunteita herättävä ja hyödyllisenä. Mainos vaikutti myönteisesti mielikuvaan mainostajasta ja suomalaisesta ruoasta.

  • Kohderyhmässä huomioarvo nousi korkealle ja oli 67%.
  • Mainokseen tutustuttiin hyvin. Lukuarvo oli 84%.
  • 96% ilmoitti kiinnostuksen lisääntyneen.
  • 88% koki mainoksen itselle tarkoitetuksi.

Sanomalehden lukijat arvostavat kotimaisuutta!

Sanomalehti on luotettava uutismedia ja tärkeä viestimme vaati median, johon suomalaiset luottavat. Me halusimme tavoittaa suomalaiset laajalla rintamalla juuri tiettynä päivänä, siksi valitsimme kampanjaamme Kärkimedian sanomalehdet.

Saavutimme tavoitteemme, eli haluamamme kontakti- ja osallistumismäärän, ja vähän ylikin! Tästä olimme erityisen tyytyväisiä. Myös mainosta pidettiin hyvin positiivisena.

Olemme iloisia siitä, että voimme koota kaikki suomalaiset yhteen juhlistamaan hienoa ruokaosaamistamme. Suomalaisen ruoan päivälle on selkeästi ollut sosiaalinen tilaus. Miten on mahdollista, ettei tällaista päivää ole aiemmin ollut!

 

Minna Asunmaa,
Ruokatieto Yhdistys ry,
kehityspäällikkö

Sinun kampanjasi tähän?

Kerromme mielellämme lisää!

Ota yhteyttä