Tavoite
Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan alkuperämerkki Hyvää Suomesta.
- Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa suomalaiset mahdollisimman laajasti ja ajankohtaisesti Suomalaisen ruoan päivänä 4.9.
- Syventää kuluttajien sitoutumista suomalaiseen ruokaan sekä Hyvää Suomesta -merkkiin sen tunnuksena.
- Pääviesti oli Yhdessä ja ilolla!
Ratkaisu
Isot näyttävät mainospinnat tärkeälle ja ajankohtaiselle viestille.
Kokosivun mainokset määräpäivänä Kotimaa-osiossa viidessä Kärkimedian sanomalehdessä.
- Aamulehti
- Ilkka-Pohjalainen
- Helsingin Sanomat
- Turun Sanomat
- Kaleva
Lukijamäärä yhteensä 1 311 000 – Peitto markkina-alueella 44%.
Tutkimus toteutettiin Kärkimedia-yhteisössä, joka edustaa tutkittujen lehtien lukijoita.
Tulokset
Kampanja toimi hyvin ja se tavoitti kohderyhmänsä hienosti. Aihe koettiin tärkeäksi ja se puhutteli lukijoita. Mainosta pidettiin erittäin positiivisena, tunteita herättävä ja hyödyllisenä. Mainos vaikutti myönteisesti mielikuvaan mainostajasta ja suomalaisesta ruoasta.
- Kohderyhmässä huomioarvo nousi korkealle ja oli 67%.
- Mainokseen tutustuttiin hyvin. Lukuarvo oli 84%.
- 96% ilmoitti kiinnostuksen lisääntyneen.
- 88% koki mainoksen itselle tarkoitetuksi.
Sanomalehden lukijat arvostavat kotimaisuutta!