Alueellinen ostokäyttäytyminen
Alueellinen ostokäyttäytymistutkimus on Kärkimedian laaja tutkimus, joka toteutetaan KMT:n tiedonkeruun yhteydessä. Sen avulla päästään kartoittamaan kattavasti eri toimialojen tilannetta valtakunnallisesti, mutta myös vertailemaan paikallisia kilpailutilanteita eri markkina-alueilla. Tutkimuksessa selvitetään mm. kuluttajien ostoaikeita, ostopaikan valintakriteereitä ja verkko-ostamista eri toimialoilla. Tutkimuksen vastaajamäärä on noin 13 000.
Alueellista näkemystä kilpailutilanteista voidaan hyödyntää myös markkinoinnin alueellisessa optimoinnissa. Kyselyssä kartoitetaan muun muassa:
- Talouden tai henkilön vuoden aikana tekemiä ostoksia
- Suunnitelmissa olevia hankintoja
- Valtakunnallisissa ja alueellisissa liikkeissä asiointia.
- Ostopaikan valintakriteereitä
Viimeisimmän datan tiedonkeruujakso päättyi kesäkuussa 2022. Uusimmat toimialaraportit ovat nyt hyödynnettävissä. (Valtakunnallinen internetkysely 1.7.2020-30.6.2022, Kantar TNS Oy).
Ole meihin yhteydessä ja sovi aika sinua kiinnostavan toimialan tutkimustulosten esittelylle!
Alueellisessa ostokäyttäytymistutkimuksessa on mukana kaikki isoimmat toimialat: